Licht is allesbepalend voor de stemming die een foto uitstraalt. Neem de foto hierboven: het licht was uitgesproken saai, maar de vorm van het kunstobject en het contrast tussen de witte staken en de donkere wolken was interessant genoeg voor een foto.

Later, een half uur voor zonsondergang, brak ineens de zon door. Ik ging terug naar het kunstwerk, dat nu wellustig baadde in een surrealistisch avondlicht!

 

 

Rechts: in de vroege ochtend zie ik vanaf een veerboot hoe de rijzende zon wordt gesmoord in de uitstoot van een paar stevig dampende koeltorens.

 

Onder: heel even lijkt dit verlaten kerkhof contact met het bovenaardse te hebben als de zon tussen de mistflarden en regenbuien een paar seconden schijnt.

 

 

 

Bonkige luchten met afwisselend regenbogen en felle opklaringen zijn boeiender dan de heiïge blauwe hemel in landen waar het 's zomers haast altijd 'mooi' weer (en onaangenaam heet) is.

 

 

 

 

Kort na zonsopgang en de uren voor zonsondergang geeft zonlicht langere schaduwen en warmere kleuren dan midden op de dag. Hoe verder je van de evenaar verwijderd bent, des te langer duurt de periode met dit fotogenieke licht.
Markante objecten komen bij zulk licht ook prachtig uit als silhouet:

 

 

 

Heel theatraal is strijklicht: de zon schijnt dan vanuit een lage positie loodrecht op alles dat rechtop staat (boven). Of de combinatie van avondschemering en grote spiegelgladde watervlaktes (onder).

 

 

 

Ga verder naar een van de andere onderwerpen:

 

fotograferen op de fiets

goed verhaal

juiste moment en juiste plaats

 

couleur locale

standpunt

compositie en perspectief