Met compositie en perspectief breng je vormen en accenten in een beeld, terwijl het toch een realistische weergave van de werkelijkheid blijft.

 

Zo heb ik bij de bovenste opname gelet op de vlakken en lijnen van de basaltblokken. De basis van een van de stenen loopt parallel aan de onderkant van de foto. Een diagonaal komt precies uit in een hoek.

 

Hiernaast rijzen zulke basaltblokken loodrecht omhoog. Om een idee van de schaal van deze orgelpijpen te krijgen, heb ik Corrie ervoor gezet. Gelukkige had ze een knalrood jack aan, waardoor ze met haar bovenlijf goed afsteekt tegen de grauwgroene achtergrond.

 

De onderste foto laat een groot kleurcontrast tussen de blauwe en gele vlakken zien. De grens tussen lucht en stro is bijna een rechte lijn, onderbroken door de ronde strobalen. Verder heb ik het standpunt hier zo gekozen dat de strobalen niet aan elkaar zijn gaan klitten, waardoor de ronde vorm goed behouden blijft.
Aangezien de strobalen nogal ver van de weg lagen, heb ik een telelens gebruikt. Hierdoor lijkt de afstand tussen de voorste en achterste strobalen gering en verschillen de balen weinig in grootte. Met een groothoeklens zou de voorste strobaal prominent in beeld komen en zouden de achterste heel klein worden.

 

 

 

Met een groothoeklens (24 mm op een full frame (24 x 36 mm) camera) ben ik hier dichtbij (circa 20 cm) de schoen gaan staan. Het zeer grote been dat diagonaal door het beeld trekt en het kleine hoofd op de achtergrond laten zien hoe vervreemdend een groothoekperspectief kan zijn.

Hetzelfde heb ik hieronder gedaan met microduintjes op het strand.

 

 

 

Hierboven nog een voorbeeld van groothoekperspectief in combinatie met een laag standpunt. Het bankje lijkt zo enorm groot en torent boven de omgeving uit.

Ook het gebouw hieronder is op deze wijze gefotografeerd, maar van een iets verder gelegen standpunt. De zijkanten dreigen door de combinatie van een laag standpunt en groothoekperspectief om te vallen. Een doodzonde in de architectuurfotografie, maar verder best leuk zolang je het niet te vaak doet en ervoor zorgt dat het beeld symmetrisch is: de vallende verticale lijnen aan de linker- en rechterzijde blijven dan met elkaar in evenwicht. Dat het heiligenbeeld precies in het poortje op de achtergrond past, is natuurlijk ook geen toeval.

 

 

 

Hier zijn twee voorbeelden van teleperspectief. De koeien, de huisjes en de bergen lijken hier dichter op elkaar te zitten dan in werkelijkheid, waardoor het gebergte als een muur boven alles uittorent.

Ook de klaprozen zijn door het teleperspectief in elkaar gedrukt. Daardoor vormen ze op de foto een groot rood vlak, waar de knoestige stammetjes en de groene blaadjes van de wijnranken op staan te dansen...

 

 

 

Tref je geen wijngaard met tienduizend klaprozen maar een graanveld met één klaproos, dan kun je dit eenzame exemplaar boven het maaiveld verheffen door er zelf met je camera onder te gaan liggen. Je maakt dan gebruik van het kikkerperspectief.

 

 

Een landschap kun je samenstellen uit vlakken en lijnen. Hierboven worden het gele zand en de grijze wolken scherp begrensd door een diagonale lijn uit de linker bovenhoek. Hieronder loopt zo'n diagonaal vanuit de rechter bovenhoek. De naderende bui (boven) en de knalrode fietser (groene fietskleding zou hier niet uitkomen!) (onder) voegen dynamiek aan de foto's toe.

 

 
 

Boven: de ronde vorm van de turfhopen wordt herhaald in de contouren van de bergen op de achtergrond, die onscherp zijn door met een wat langere brandpuntsafstand (licht tele) te werken. Hierdoor komt de voorste turfhoop los van zijn omgeving.

 

Rechts: de ronding van de wenteltrap herhaalt zich in de vorm van een spiraal, waardoor de blik in een visuele draaikolk wordt gezogen.

 

Onder: door gebruik van een sterk tele-objectief wordt alles achter het meisje volledig onscherp. Verder is de compositie zo, dat de grote zware zak het kleine hoofd van het meisje naar de onderkant van de foto lijkt te drukken.

 
 

 

Ga verder naar 'zoek spannend licht' of een van de andere onderwerpen:

 

fotograferen op de fiets

goed verhaal

juiste moment en juiste plaats

 

couleur locale

standpunt

zoek spannend licht