| In april 2015 verliep 
                          deze reis volgens plan tot Lille: met een intercity 
                          naar Antwerpen en daar overstappen op de intercity naar 
                          Lille-Flandres.
 Op station 
                          Lille-Flandres wil ik een los ticket kopen om met regionale 
                          treinen via Amiens en Rouen naar Caen te reizen, zonder 
                          de omweg via Parijs te hoeven maken. Het duurt nog even 
                          voor de eerstvolgende trein vertrekt en dat is maar 
                          goed ook, want de gele automaten van de SNCF werken 
                          voor geen meter. Als een malloot sta ik op het touchscreen 
                          te vingeren en worstel ik me door een eindeloze vragenlijst. 
                          Soms moet ik een letter wel tienmaal aantikken voordat 
                          het apparaat mijn aanraking apprecieert. Zou ik de souplesse 
                          van een Fransman missen? Ik kijk om me heen, maar zie 
                          niemand bij wie ik de kunst af kan kijken.Eindbestemming intikken, pinnen, kaartje printen en 
                          wegwezen? Mais non, zonder uitgebreid voorspel 
                          kom ik hier niet weg. De automaat wil eerst weten hoe 
                          oud ik ben en of er een programme de fidélité 
                          op mij van toepassing zou kunnen zijn: of ik studeer, 
                          of ik een militair ben, of ik soms een handicap heb. 
                          Wanneer ik eindelijk toestemming krijg om mijn bankpas 
                          in het apparaat te laten glijden, schiet het touchscreen 
                          weer in een kramp om mij vervolgens resoluut af te wijzen 
                          met de mededeling dat de maximale tijdsduur verstreken 
                          is. 'Ben ik te min?', zingt het in mijn hoofd. 
                          Ook de andere gele automaten zijn zo benaderbaar als 
                          een Russische lokettist tijdens de Koude Oorlog. Maar 
                          dit is Frankrijk anno 2015.
 Een stuk toegankelijker zijn de blauwe automaten met 
                          regionale bestemmingen, die niet met een frigide touchscreen 
                          werken, maar met een degelijke draaiknop. Alleen is 
                          het aantal treinen en bestemmingen dan wel beperkt. 
                          Ook zijn er nog ouderwetse lokettisten van vlees en 
                          bloed, maar met mijn vaardigheid in het Frans is de 
                          kans groot dat ik daar een enkeltje naar Cannes 
                          krijg als ik om een kaartje naar Caen vraag.
 Wanneer ik 
                          eindelijk een treinkaartje heb en er ook nog aan gedacht 
                          heb om dat af te stempelen, komt de volgende horde: 
                          wachten tot het vertrekspoor van mijn trein wordt aangekondigd. 
                          In Frankrijk gebeurt dit vrij kort, soms maar 10 minuten, 
                          voordat een trein vertrekt. Daardoor blijven de perrons 
                          lang leeg, maar vullen de stationshallen zich met grote 
                          aantallen reizigers die verveeld naar de displays staren 
                          tot er een nummer of letter achter hun trein verschijnt. 
                          Tussen de wachtenden lopen zwaar bewapende beveiligers 
                          heen en weer. Ook dat is Frankrijk in 2015.Ik sluit me bij de meute aan en lees tot mijn schrik 
                          op een van de beeldschermen dat er vandaag een grève 
                          is, waardoor flinke vertragingen kunnen ontstaan, ook 
                          op mijn traject. Merde!
 Uiteindelijk zal mijn trein keurig op de geplande tijd 
                          vertrekken van Lille-Flandres, maar arriveert deze pas 
                          in Amiens wanneer de aansluitende trein naar Rouen al 
                          weg had moeten rijden. In Amiens blijkt die trein er 
                          nog wel te staan, maar alleen te bereiken door eerst 
                          met een roltrap omhoog en enkele sporen verder met een 
                          vaste trap weer omlaag te gaan. Samen met een fietsster 
                          uit Antwerpen ren ik de trappen op en af om nog net 
                          op tijd met onze fietsen in de felbegeerde trein te 
                          kunnen springen. Even lijkt het dat deze toch niet gaat 
                          rijden vanwege de staking, maar dat valt mee. Er wordt 
                          netjes gewacht tot er geen nieuwe reizigers meer aankomen. 
                          Daar zouden ze bij de NS nog wat van kunnen leren.
 Net als de vorige trein bereikt deze volgens mijn gps 
                          regelmatig een snelheid van 160 km/uur en worden de 
                          meeste stations overgeslagen. Wat dat betreft, zijn 
                          veel van deze TER-treinen sneller dan Nederlandse intercitytreinen. 
                          Helaas is de frequentie laag. Als ik de aansluiting 
                          in Amiens had gemist, had ik uren moeten wachten op 
                          de volgende (tussen Amiens en Rouen gaan maar 3 tot 
                          7 treinen per dag), al was dat wel een mooie gelegenheid 
                          geweest om de nabijgelegen kathedraal eens goed te gaan 
                          bekijken.
 Soms rijdt er ook een rechtstreekse trein van Lille 
                          naar Rouen, waarmee de trappen in Amiens overgeslagen 
                          kunnen worden.
 In Rouen heb ik geluk: binnen een half uur vertrekt 
                          er een rechtstreekse TER naar Caen. Helaas zijn ook 
                          hier in 2015 nog geen liften en gaan de roltrappen alleen 
                          omhoog. Nog voor donker bereik ik Caen. De hele reis 
                          van Lille naar Caen heeft 56 euro gekost. Via Parijs 
                          zou het 85 tot 100 euro (inclusief fietsreserveringen) 
                          hebben gekost, zou ik langer onderweg zijn geweest en 
                          zou ik enkele kilometers door Parijs hebben moeten fietsen.
 Na de zomer 
                          maak ik dezelfde reis in de omgekeerde richting, maar 
                          dan verdeeld over twee dagen. Aan het eind van de middag 
                          koop ik in Caen vlak voor vertrek een ticket van Caen 
                          naar Amiens en een ticket van Amiens naar Lille. Dat 
                          is duurder dan 1 enkeltje van Caen naar Lille, maar 
                          een half gebruikt ticket voor een regionale trein kan 
                          niet zonder uitdrukkelijke toestemming de volgende dag 
                          opnieuw worden gebruikt om de reis te vervolgen. Een 
                          TER-ticket is weliswaar een week geldig, maar moet voor 
                          het instappen worden afgestempeld en dient dan op dezelfde 
                          dag geconsumeerd te worden.In Amiens overnacht ik op de camping die 6 km van het 
                          station ligt. De volgende ochtend stap ik hier weer 
                          op de trein naar Lille. Schuin tegenover mij zitten 
                          twee oudere moslims in orthodoxe kledij. Het zullen 
                          wel salafisten zijn, die heb je veel in Frankrijk.
 Ik sla er verder geen acht op en pak mijn iPad met leesvoer. 
                          Mijn oog valt op een stuk in de NRC van 8 september 
                          2015, geschreven door Hafid Bouazza (bepaald geen geloofsgenoot 
                          van de heren tegenover mij), dat ook over Arabieren 
                          en treinen gaat, maar dan op de Balkan, op weg naar 
                          Duitsland: "Een vader gooit zijn vrouw en baby 
                          op de treinrails om treintoegang af te dwingen. Een 
                          baby! Het is schokkend dat deze man niet is gearresteerd 
                          voor het in gevaar brengen van het leven van een vrouw 
                          en een baby. Menig westerse kijker zal hierin wanhoop 
                          hebben gezien, maar het is geen wanhoop, het is een 
                          hysterie, een walgelijke, destructieve hysterie die 
                          Arabieren eigen is. Het is het Oud-Testamentisch scheuren 
                          van je kleren en as over je hoofd gooien en je haar 
                          uitrukken."
 Opeens ben ik weer in het Frankrijk van 2015, op weg 
                          van Amiens naar Lille. Tegenover het in djellaba's gehulde 
                          tweetal blijkt ook een jonge man in zo'n outfit te zitten. 
                          Die staat nu op en loopt met een rugzakje naar de wc. 
                          Wat zou er in die rugzak zitten? Het is nog maar enkele 
                          weken terug dat een aanslag in de Thalys op het nippertje 
                          verijdeld kon worden door een paar reizigers met een 
                          militaire achtergond, die toevallig dichtbij het toilet 
                          zaten, waar een man met veel bagage naar binnen gegaan 
                          was. Uit de geluiden achter de wc-deur konden ze opmaken 
                          dat daar een machinegeweer in gereedheid werd gebracht. 
                          Ik ben vast niet de enige passagier die daar nu even 
                          aan moet denken. Even later loopt de jongeman in het 
                          witte gewaad met rugzakje weer terug naar zijn zitplaats. 
                          Ik vind dat ik niet paranoia moet worden. Zolang ze 
                          niet opzichtig gaan bidden, deel ik de trein liever 
                          met een paar stille muzelmannen dan met krijsende kinderen 
                          of amok makende hooligans. Toch voel ik enige opluchting 
                          wanneer de rugzakjongen een kwartier later uitstapt. 
                          Als het zo'n jihadistische hooligan was geweest, had 
                          hij vast geen uitzondering gemaakt voor een vakantiefietser...
 |