| Fietsen 
                          in de Savooise Alpen | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          In 
                            de winter van 2019 viel mijn oog op een prachtige 
                            collentocht van Toffel langs de Frans-Italiaanse grens 
                            (zie dit 
                            topic en deze 
                            video). Zoiets wilde ik ook wel proberen, 
                            maar dan aangepast voor oude knarren op 'all round' 
                            vakantiefietsen met kampeerbepakking. Dus ontwierp 
                            ik een iets mildere versie van Toffels route: deels 
                            onverhard en door dezelfde ruige landschappen, maar 
                            zonder steile geitenpaden en eindeloze sneeuwvelden, 
                            al zou het af en toe best wel op de Rallarvegen mogen 
                            lijken. Plan A  Op de kaart hieronder is 
                            de route van Toffel in roze weergegeven en heb ik 
                            mijn eigen alternatieven blauw gemaakt. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Het eerste 
                        routeplan  | 
                     
                      |  
                          In maart wilde ik de heen- en terugreis gaan regelen 
                            bij de Treinreiswinkel. In 2011 hadden we voor een 
                            iets westelijker gelegen collentocht (zie hier) 
                            zowel heen als terug gebruik gemaakt van de nachttrein 
                            naar Basel. Op de heenweg namen we aansluitend op 
                            deze nachttrein een intercity van Basel naar Genève, 
                            op de terugweg een directe TGV van Marseille naar 
                            Mulhouse en vandaar een regionale trein naar Basel. 
                            Acht jaar later zijn die handige treinverbindingen 
                            niet meer te gebruiken. De nachttrein naar Basel werd 
                            in 2016 opgeheven en in de TGV van Nice/Marseille 
                            naar Mulhouse/Straatsburg is tegenwoordig geen plek 
                            meer voor fietsen. Vanuit Zuidoost-Frankrijk blijken 
                            er sowieso geen snelle treinen met reserveerbare fietsplaatsen 
                            meer te rijden. In plaats van een comfortabele reis 
                            van 22 uur zouden we nu in Frankrijk (via Parijs) 
                            wel drie dagen onderweg zijn in regionale treinen, 
                            zonder garantie op fietsplekken. (Weliswaar zou ik 
                            mijn eigen fiets met S&S-koppelingen nog in een 
                            compacte hoes kunnen verpakken, maar Corries frame 
                            is niet deelbaar en zou ook met de beide wielen gedemonteerd 
                            waarschijnlijk nog niet goed niet passen in de grootste 
                            kofferruimte van een TGV.) Terug reizen via Italië 
                            zou nog een optie kunnen zijn: eerst urenlang boemelen 
                            van Ventimiglia naar Milaan, dan per Eurocity van 
                            Milaan naar Zürich, met de nachttrein van Zürich 
                            naar Hannover en tenslotte met een intercity van Hannover 
                            naar Nederland. Op de dagen dat wij de terugreis zouden 
                            willen maken, blijkt de nachttrein vanuit Zürich 
                            echter niet via Hannover te rijden.
 Vliegen is voor mij geen optie vanwege de klimaatcrisis, 
                            de ongebreidelde groei van grote luchthavens en de 
                            geluidsoverlast. SIapeloze nachten in fiets- of flixbussen 
                            vinden Corrie en ik ook geen goed idee. Een auto hebben 
                            we niet, dus besluit ik om een plan B te maken: een 
                            rondje door de Alpen met Genève als begin- 
                            en eindpunt. Dit rondje heeft als voordeel dat het 
                            bij tegenvallende omstandigheden makkelijk korter 
                            is te maken.
 Plan B Het volgende kaartje geeft een overzicht van de gps-tracks 
                            die ik van tevoren gemaakt heb.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Het tweede 
                        routeplan  | 
                     
                      | Uiteindelijk 
                          zullen we volop gebruik maken van de aanpassingsmogelijkheden. 
                          De eerste dagen is het prima fietsweer en bouwen we 
                          rustig onze klimconditie op. Voordat we aan de hoge 
                          Col de l'Iseran beginnen, laten we de fietsen een hele 
                          dag op de camping staan en maken we een stevige bergwandeling. 
                          Daarna begint een hittegolf die de rest van de vakantie 
                          aan zal houden. Boven de 2000 meter is het dan nog wel 
                          uit te houden, maar in de dalen wordt het tussen 11 
                          uur 's ochtends en 7 uur 's avonds zelfs op de koelste 
                          plekken ruim boven de 30 graden. Meestal beginnen we 
                          dan al voor 7 uur 's ochtends te fietsen. Op dagen dat 
                          het niet lukt om voor 11 uur hoog in de bergen te zijn, 
                          rest ons weinig anders dan vroeg in de middag een schaduwrijke 
                          camping te zoeken of, indien mogelijk, een stukje met 
                          de trein af te leggen.
 Wanneer zelfs voor het hooggelegen Briançon dagenlang 
                          temperaturen boven de 35 graden worden verwacht, besluiten 
                          we om daar niet meer heen te fietsen. De steile, grotendeels 
                          onverharde trajecten via de Col du Mont Cenis en de 
                          Colle dell'Assietta bewaren we voor koelere tijden. 
                          In plaats daarvan gaan nu zuidwaarts over de Col du 
                          Galibier, om daarna af te buigen naar de Col de Sarenne 
                          en de Col du Glandon (plan C). De Sarenne, die we in 
                          2011 al hadden gefietst, slaan we uiteindelijk toch 
                          maar over vanwege de hitte (plan D) en op de ‘slechts’ 
                          1924 m hoge Glandon krijgen we het zo warm, dat we de 
                          dag daarna geen zin meer hebben in de nauwelijks hogere 
                          Col de la Madeleine (plan E). We nu blij dat we niet 
                          tot Nice of Ventimiglia hoeven te fietsen en alle tijd 
                          hebben voor halve fietsdagen en lange siësta's. 
                          Uiteindelijk leggen we in totaal 700 km af, klimmen 
                          we 12000 m en maken we enkele mooie bergwandelingen.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Plan C t/m 
                        E: de gereden tocht | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          De gefietste route (gestippelde trajecten hebben 
                            we per trein afgelegd)  | 
                    
                      |  | 
                     
                      | GPS-tracks | 
                     
                      |  | 
                     
                      | 
                          Van deze route zijn gps-tracks te downloaden. Deze 
                            tracks zijn gemaakt tijdens het fietsen en nadien 
                            niet gecorrigeerd. Dus ommetjes langs de bakker en 
                            vergeefse ritjes op paden die naderhand dood bleken 
                            te lopen, staan er ook nog op.  Hier 
                            is een zip-bestand met een gpx-file van de hele route 
                            en  
                            hier een zip-bestand 
                            met een samengestelde gps-track in gdb-formaat voor 
                            Garmin apparaten die meer dan 500 punten per track 
                            kunnen lezen (te openen met Basecamp of Mapsource). 
                            Niet elk navigatie-apparaat zal in staat zijn om deze 
                            tracks te lezen. Daarvoor zal soms nabewerking met 
                            speciale software nodig zijn. | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Verslag van dag 
                        tot dag | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Zaterdag 
                        15 juni 2019. Per trein naar Koblenz | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Het 
                          is mogelijk om in één dag per trein van 
                          Leiden naar Genève te reizen. In 2019 duurt zo'n 
                          reis met treinen die fietsplekken hebben, meer dan 16 
                          uur en moet je minstens vijf keer overstappen. Wij doen 
                          het wat relaxter, zodat we niet de hele dag in volle 
                          treinen hoeven te zitten en eerder het gevoel krijgen 
                          dat we op vakantie zijn. De eerste dag boemelen we naar 
                          Koblenz, waar het Knaus campingpark niet ver van het 
                          station ligt. De naam van deze camping doet al vermoeden 
                          dat dit vooral een camping voor mobiel witgoed is. Dat 
                          klopt, al is er tussen al die campers ook een trekkersveldje 
                          voor tenten. Niet heel sfeervol, maar prima voor een 
                          nachtje.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Knaus 
                        Campingpark in Koblenz  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Zondag 
                        16 juni 2019. Per trein van Koblenz naar Lausanne. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Laat in de ochtend stappen we in een eurocity die 
                            rechtstreeks naar Zürich rijdt. Een paar uur 
                            eerder ging er ook een intercity naar Basel, maar 
                            daarvan waren de fietsplekken twee maanden terug al 
                            volgeboekt.Bij aankomst in Zürich blijkt mijn achterband 
                            helemaal leeg te zijn. Hoe dat komt, is me een raadsel. 
                            Toen we naar het station van Koblenz fietsten, was 
                            er nog niks aan de hand. Als die band toen al aan 
                            het leeglopen was, had ik dat toch moeten merken toen 
                            ik mijn fiets in de trein aan een haak hing. Nooit 
                            eerder kreeg ik een lekke band in de trein.
 We lopen naar een rustig deel van het perron om de 
                            binnenband te vervangen. In de oude band blijkt een 
                            flink gat te zitten, maar aan de buitenband is niets 
                            te zien. Bizar. Ik vervang de band en monteer gelijk 
                            ook een nieuw velglint.
 De trein naar Genève zouden we ook zonder lekke 
                            band niet gehaald hebben omdat onze trein uit Koblenz 
                            vertraging had opgelopen. Bovendien zijn onze treintickets 
                            ook morgen nog geldig, dus hoeven we Genève 
                            vandaag nog niet te bereiken.
 Zodra mijn fiets weer berijdbaar is, stappen we in 
                            een trein naar Lausanne. Daar fietsen we heuvelafwaarts 
                            naar de camping aan het Meer van Genève. Op 
                            deze camping lijkt de entree op een grensovergang 
                            en wanen ons eerder in het Joegoslavië van Tito 
                            dan in Zwitserland anno 2019. Op veilige afstand van 
                            de ingang, het sfeerloze restaurant en de gribus waar 
                            de vaste gasten wortel hebben geschoten, vinden we 
                            nog ruimte en privacy.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Camping 
                        in Lausanne  | 
                     
                      | Maandag 
                          17 juni 2019. Fietsen: Lausanne - Morges, 13 km + trein: Morges - Genève
 + fietsen: Genève - 
                          La Roche sur Foron, 39 km
 + trein: La Roche sur Foron - Bonneville
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Het station van Lausanne is 3 km rijden vanaf de 
                            camping, heuvelopwaarts en dwars door de drukke stad. 
                            Liever gaan we nu de andere kant op over een fietsroute 
                            langs het Meer van Genève tot aan Morges, waar 
                            ook een station is. Toch is ook deze route geen fietswalhalla. 
                            In een onoverzichtelijke bocht moeten we allebei hard 
                            remmen voor joggers, die ons aan de verkeerde kant 
                            van het fietspad tegemoet komen. Fietsroutebordjes 
                            sturen ons kruip-door-sluip-door tussen hekken en 
                            huizen, terwijl we van het meer niet zoveel te zien 
                            krijgen. Het centrum van Morges is perfect voor een 
                            koffiepauze. Ook kunnen we hiervandaan met een trein 
                            verder naar Genève.
 In Genève koop ik eerst een paar nieuwe binnenbanden. 
                            Na een korte kennismaking met het drukke stadsverkeer 
                            vinden we de fietspromenade langs de oever van het 
                            meer.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Fietspromenade 
                        in Genève  | 
                     
                      | Verderop fietsen 
                        we over een gloednieuwe voie verte door de buitenwijken 
                        naar de Franse grens. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          In Annemasse willen de de voie verte even verlaten 
                            en door de binnenstad fietsen. Bij een zebrapad steek 
                            ik over. Corrie volgt, maar moet een noodstop maken 
                            voor een auto van een rijschool, die niet voor het 
                            zebrapad lijkt te gaan stoppen. Ze verliest haar evenwicht 
                            en valt met haar fiets op de grond. Daarbij bezeert 
                            ze haar rechterhand dusdanig, dat deze gaat zwellen."Dat wordt een grote blauwe plek", zegt 
                            Corrie. Ik ben bang dat ik met deze hand straks 
                            de draaischakelaar en de handrem niet meer kan bedienen. 
                            Ik heb nu iets kouds nodig om het zwellen tegen te 
                            gaan."
 Een paar straten verder vinden we een supermarkt. 
                            Corrie gaat naar binnen en komt even later terug met 
                            een zak diepvriesgroente om haar hand gewikkeld.
 "Vanavond eten we doperwten. Deze zak heeft 
                            precies de juiste vorm en soepelheid voor mijn hand. 
                            Als ik die nu een kwartier blijf koelen, zal die zwelling 
                            wel beheersbaar blijven."
 Hoog tijd voor een extra koffiestop. Tegenover het 
                            stadhuis vinden we een koel terras, veilig achter 
                            een kleine atlantikwal van gepantserde bloembakken 
                            tegen vrachtwagenterroristen.
 Na Annemasse volgen we nog een stuk van de voie verte, 
                            waar we een puik staaltje van parkeerterreur aantreffen. 
                            Iemand moet wel een pesthekel aan fietsers hebben 
                            om een auto zo neer te zetten als hier. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Auto 
                        blokkeert toegang tot voie verte    | 
                     
                      | 
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | We 
                          volgen de voie verte naar Nangy en fietsen daarna zuidwaarts 
                          in de richting van Annecy. Rond half zeven bereiken 
                          we La Roche sur Foron. Het is warm, we zijn moe en de 
                          terrassen lonken. Het liefst zouden we hier onze tent 
                          opzetten, maar de dichtstbijzijnde camping in de goede 
                          richting is nog minstens 10 km verder en bijna 400 m 
                          heuvelopwaarts. Dan toch maar een hotel? Het enige hotel 
                          dat we hier aantreffen, is vol. Ook booking.com biedt 
                          geen uitkomst. Eigenlijk willen we nu ook liever kamperen. 
                          Er is nog een camping heuvelafwaarts in Bonneville, 
                          maar dat is niet de goede kant op. Gelukkig ligt Bonneville 
                          aan dezelfde spoorlijn als La Roche sur Foron en rijdt 
                          er deze avond nog een trein die kant op. Morgenochtend 
                          kunnen we dan met de trein weer terugkeren om vanaf 
                          hier onze route verder te volgen.
 Later op de avond melden we ons bij 
                          de receptie van de mooie camping municipal in Bonneville. 
                          Een vriendelijke vakantiehulp vertelt ons dat de camping 
                          pas op 1 juli open gaat en dat ze de inschrijfformulieren 
                          nog moet zoeken, maar dat de douches al in orde zijn. 
                          We gunnen haar alle tijd om het inschrijfproces op te 
                          starten, zetten de tent op en genieten van onze doperwten 
                          à la crème. | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Dinsdag 
                        18 juni 2019. Trein: Bonneville - La Roche sur Foron + fietsen: La Roche sur Foron - Sevrier, 50 km
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Zoals 
                          gepland nemen we 's ochtends de trein omhoog naar La 
                          Roche sur Foron. Dan klimmen we naar de Col des Fleuris. 
                          Nog geen echte Alpencol, maar zwaar genoeg voor deze 
                          broeierige fietsdag nummer 2. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Col des 
                        Fleuris  | 
                     
                      | Bij 
                          het Meer van Anncy worden we aangenaam verrast door 
                          een fraai uitzicht en een beetje koelte bij een mobiele 
                          ijsboer.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Meer 
                        van Annecy  | 
                     
                      | Annecy 
                          heeft een mooie maar erg toeristische binnenstad, die 
                          ook al ontdekt is door Aziaten met selfiesticks. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Binnenstad 
                          van Anncy  | 
                     
                      | Na 
                          Annecy volgen we een voie verte langs het meer. Pal 
                          aan deze voie verte ligt camping 'Les Rives du Lac', 
                          waar we echter niet welkom zijn. Voor de ingang hangt 
                          een bordje 'complet' en de pinnige receptioniste maakt 
                          geen uitzondering voor fietsers. Vijfhonderd meter verder, 
                          bij camping 'l'Aloua', vragen we een tikje bedeesd of 
                          daar misschien nog plaats voor een fietstentje is. "Bien sûr, pas de problème!", 
                          verzekert een uiterst vriendelijke dame ons. "Alleen 
                          hebben we geen plekje aan het water, omdat deze camping 
                          niet aan het meer ligt.'
 
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Woensdag 19 juni 
                        2019. Van Sevrier naar Beaufort, 56 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | We 
                          fietsen verder over de voormalige spoorlijn van Annecy 
                          naar Albertville. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Tunnel 
                        in voie verte van Annecy naar Albertville  | 
                     
                      | We 
                          stoppen bij een fietssnelwegrestaurant voor een lange 
                          koffie- en reparatiepauze. Corries gps wil namelijk 
                          niet meer opstarten. Nu gebruikt ze een oude opgelapte 
                          gps (die we sinds kort meenemen als backup) waarvan 
                          doorgestoken kabelbinderoogjes de plaats innemen van 
                          enkele versleten knoppen. Een van de knoppen die nog 
                          niet was vervangen, hapert nu echter ook. Met een zakmes 
                          verwijderen we deze. Vervolgens snijdt Corrie een rechthoekig 
                          stuk uit een gummetje, dat precies in het gat van de 
                          verwijderde knop past. Dit stukje gum wordt tenslotte 
                          afgedekt met een stukje Tear Aid. Daarmee kunnen we 
                          in principe weer verder. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Opgelapte gps  | 
                     
                      | We 
                          zitten hier echter prima, dus bestellen we nog een paar 
                          koppen koffie en reanimeren we Corries eigen gps met 
                          een harde reset. Na een aantal vergeefse pogingen slaagt 
                          ook deze operatie. Wel moeten de fabrieksinstellingen 
                          nu weer worden vervangen door de gewenste persoonlijke 
                          instellingen, maar dat doen we later wel op de camping.Een paar maanden terug moest ik mijn eigen gps, die 
                          toen nog maar twee maanden oud was, ook al reanimeren. 
                          Vermoedelijk vanwege een corrupt gpx-bestand. Hoewel 
                          het daarvoor tien jaar lang goed ging, ben ik er nu 
                          wel klaar mee. Voortaan zet ik gps-tracks op het verwisselbare 
                          geheugenkaartje, waar ook de kaarten op staan. Een kaartje 
                          verwisselen is veel minder gedoe dan een harde reset.
 Het is ook een veeg teken dat ons vertrouwen in Garmin 
                          al zo gedaald is, dat we nu met niet minder dan drie 
                          min of meer werkende apparaten van dit merk onderweg 
                          zijn. Er zijn wel alternatieven, maar ook daar zitten 
                          voor mij veel nadelen aan.
 Na dit oponthoud fietsen we verder 
                          langs de voie verte. Vlak voor Albertville gaan we oostwaarts 
                          een naamloze col over en verder door het dal van de 
                          Doron, met fraaie vergezichten op de steeds hoger wordende 
                          bergen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        over het dal van de Doron  | 
                     
                      | Vlak 
                          voor Beaufort ploffen we neer op de grasmat van de uitstekende 
                          camping municipal, die een prima basiskamp is voor cols, 
                          toppen en zadels in de omgeving. Zoals de Cormet de 
                          Roselend, de Col du Pmooi Cormet d'Arêches, Signal 
                          de Bisanne, Col de la Lézette en Col du Joly. 
                          We hebben er zin in! | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Camping 
                        Municipal in Beaufort   | 
                     
                      | Donderdag 20 juni 
                        2019. Van Beaufort naar de Refuge de l'Econdu, 21 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          De dag begint wat druilerig. Als we nog amper zijn 
                            vertrokken en voor de boulangerie-patisserie in Beaufort 
                            staan, begint het zo hard te spetteren dat we eerst 
                            maar koffie gaan drinken. Daarna fietsen we toch maar 
                            door naar Arêches.  Langs de route zien we fraaie boerderijen van trotse 
                            boeren, soms behangen met schildjes van het 'Concours 
                            Géneral Agricole'.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Versierde 
                        boerderijwand   | 
                     
                      | Later op 
                          de dag wordt het prima fietsweer en zijn de besneeuwde 
                          bergtoppen steeds beter te zien. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Stuwmeer 
                        bij Arêches  | 
                     
                      | Het vee is hier een aparte uitdaging. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Koeien 
                        op de weg   | 
                     
                      | Langzaam 
                        klimmen we op een verlaten weg tussen de Alpenweiden. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Heerlijk 
                        fietsen op een verlaten weg   | 
                     
                      | Geleidelijk naderen 
                        we de boomgrens, maar we zijn nog lang niet op de col. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        naar de Cormet d'Arêches   | 
                     
                      | Tegen de 
                          tijd dat we 1200 m hebben geklommen, beginnen we onze 
                          beenspieren te voelen. Dan houdt ook het asfalt op. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Asfalt 
                        wordt grind   | 
                     
                      |  
                          In de verte ziet Corrie een gebouwtje. Ze pakt haar 
                            verrekijker. 'Dat moet een berghut zijn. Zouden we daar kunnen 
                            kamperen?'
 Ik zoom uit op mijn gps.
 'Dat moet de Refuge de l 'Econdu zijn. Hebben 
                            we hier gsm-bereik?'
 Corrie pakt haar smartphone en vindt de website van 
                            de hut.
 'Kampeerders zijn er welkom!'
 We rijden een stukje terug, slaan een zijweg in en 
                            kruisen een beekje. In de hut ziet men ons al aankomen. 
                            Die col wacht wel. Morgen is er weer een dag.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Een 
                        beekje stroomt over de weg die naar de hut gaat   | 
                     
                      | We krijgen 
                          een warme ontvangst bij de hut. Een paar mountainbikers 
                          kijken belangstellend naar onze fietsen en zoeken vergeefs 
                          naar accu's en motoren. We zetten onze tent op, koken 
                          ons maal op een picknicktafel en halen koffie met crèpes 
                          in de hut.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Réfuge 
                        de l'Econdu   | 
                     
                      |  
                          De zon zakt snel weg achter de bergen. De hemel gloeit 
                            nog even na. In de verte vallen stevige buien. Dichterbij 
                            drentelt de ene marmot na de andere voorbij. Na een 
                            warme douche duiken we de slaapzak in. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Schemering 
                        bij Arêche  | 
                     
                      | Vrijdag 
                          21 juni 2019. Van Refuge de l 'Econdu naar Bourg Saint 
                          Maurice, 40 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | 's 
                          Ochtends resteren de laatste loodjes naar de Cormet 
                          d'Arêches. De weg is slecht en steil. Corrie duwt 
                          dan vaak liever dan dat ze fietst. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Corrie 
                        duwt haar fiets naar de col  | 
                     
                      | Ik probeer nog zoveel mogelijk 
                        in het zadel te blijven. Qua tempo maakt het niet zo veel 
                        uit. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Ik val 
                        nog net niet van mijn fiets  | 
                     
                      |  
                          Na anderhalf uur zwoegen 
                            zijn we boven! | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Op 
                        de top  | 
                     
                      | Er volgt een duizelingwekkende 
                          afdaling, grotendeels op asfalt. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | De afdaling    | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | En 
                          ook in de afdaling vergeten we geen foto's te maken, 
                          zoals van deze mooie Vache-qui-rit. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Een 
                        koe lacht ons uit   | 
                     
                      | In 
                          de loop van de middag vinden we net op tijd een cafetaria 
                          voordat een wolkbreuk losbarst. Daarna wordt het weer 
                          droog, maar voor de avond en nacht worden nog meer zware 
                          buien verwacht. Daarom besluiten we in Bourg Saint Maurice 
                          om niet verder te fietsen en daar een pension te zoeken. 
                          Het is de enige nacht in drie weken, die we niet in 
                          onze tent doorbrengen.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Zaterdag 22 juni 
                            2019. Van Bourg Saint Maurice naar Tignes les Brevières, 
                            30 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | De volgende 
                          ochtend komen we traag op gang. Na een boodschappen- 
                          en koffiedrinkrondje fietsen we om half twaalf de stad 
                          uit. Op zoek naar een autovrije route belanden we op 
                          een oude spoorlijn die nog niet tot een voie verte is 
                          omgetoverd. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Braamstruiks 
                        binnenpad  | 
                     
                      | De 
                          vegetatie is wel erg weelderig voor een serieuze doorsteek, 
                          maar volgens de NGI-kaart, Google Maps en Esri Topo 
                          zou dit pad door moeten lopen, al vertoont de OpenFietsMap 
                          een korte onderbreking. Opeens staan we voor een dicht 
                          hek. De OpenFietsMap had dus gelijk. Helaas pindakaas. 
                         | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Hek  | 
                     
                      | We 
                          gaan rechtsomkeert en komen na een ommetje om een electriciteitscentrale 
                          uiteindelijk toch op een route die de hoofdweg nog 12 
                          km lang vermijdt; eerst 2,5 km bospad, daarna asfalt. 
                          Dus kunnen we hier nog een paar uur langzaam bergopwaarts 
                          fietsen zonder last van snelverkeer. Uiteindelijk hoeven 
                          we vandaag niet meer dan 8 km over de D 902 te rijden. 
                          Dat doen in de middag, wanneer veel mensen aan het lunchen 
                          zijn. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Fietsbrug 
                        naar begaanbaar bospad  | 
                     
                      | Een paar kilometer 
                        voor Tignes le Brevières zien we in de verte het 
                        Mont Blancmassief oprijzen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        op Mont Blancmassief  | 
                     
                      |  
                          Vlak voor Tignes 1800 vinden we een fijne camping 
                            municipal, met een keukentje en een zaaltje waar we 
                            comfortabel de avond doorbrengen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Zondag 
                          23 juni 2019. Van Tignes les Brevières naar Val 
                          d'Isère, 12 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Vandaag fietsen we niet verder dan Val d'Isere. Als 
                            we verder zouden willen, moeten we gelijk al de Col 
                            de l'Iseran over. Daar zijn we nu nog niet aan toe. 
                            Bovendien willen we niet alleen maar fietsen, maar 
                            ook zonder gejakker van de omgeving kunnen genieten. 
                            Daarom hebben we ook wandelschoenen meegenomen. In Val d'Isere drinken we koffie, slaan we proviand 
                            in en gaan we op zoek naar informatie over wandelroutes. 
                            Verderop in het dorp zien we dat de weg naar de Col 
                            d'Iseran nu is afgesloten voor snelverkeer. Tot kwart 
                            voor twee mogen er alleen fietsers komen. Wellicht 
                            wordt er vandaag getraind voor de Tour de France, 
                            die hier over een maand voorbijraast.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Wegafsluiting in Val d'Isere 
                              | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | In 
                          het dorp is het een komen en gaan van mamils met carbon 
                          racefietsjes. En wie daar niet bijhoort, wacht rustig 
                          af. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Drukte 
                        in Val d'Isere    | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Tegen half 
                          twee gaat de de colweg weer open voor alle verkeer. 
                          De verzamelde motormuizen geven gas en gaan ervandoor. 
                          Nu moet je hier even niet willen fietsen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Motormuizen 
                        grijpen hun kans  | 
                     
                      |  
                          Dan gaan we naar de camping om een goed plan voor 
                            morgen te maken. We zetten de tent en de fietsen op 
                            een schaduwrijke plek. Dan vouwen we de wandelkaart 
                            die we vanmiddag gekocht hebben, open op een picknickbank 
                            en bestuderen de mogelijke wandelrondjes. Een probleem 
                            is wel dat er nu geen enkele kabelbaan werkt. 's Zomers 
                            worden die gebruikt door wandelaars en mountainbikers 
                            om snel boven de boomgrens te komen. Die kabelliften 
                            gaan echter pas in juli open, dus zullen we nu alles 
                            op eigen kracht moeten doen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Camping 
                        in Val d'Isère   | 
                     
                      | Maandag 24 juni 
                        2019. Bergwandeling bij Val d'Isère, 11 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Zodra 
                          we het dorp uitlopen, gaat alles gelijk steil omhoog. 
                          De eerste uren lopen we iets te vaak onder een skilift, 
                          omdat daar een begaanbaar pad loopt. Daarna lopen we 
                          tegen smeltende sneeuwvelden aan, waar we omheen moeten. 
                          Eenmaal boven hebben we wel een mooi panaroma op de 
                          weg die naar de Col de l'Iseran loopt. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        naar de Col de l'Iseran  | 
                     
                      | Boven 
                          de 2500 m wordt het ons goed duidelijk dat de zomer 
                          hier nog niet is begonnen. Het ijs op het Lac de l'Ouillette 
                          is dan wel gesmolten, rond het meer liggen nog uitgestrekte 
                          sneeuwvelden. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Lac de l'Ouillette  | 
                     
                      | Dan beginnen 
                          we aan een mooie maar soms ook lastige afdaling. De 
                          gemarkeerde wandelroute is nog niet overal begaanbaar. 
                          Sneeuwvelden en weggeslagen bruggen proberen we te omzeilen. 
                          Wij zijn blij dat we vanochtend een paar stokken hebben 
                          gehuurd. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Afdaling 
                        met uitdagingen    | 
                     
                      |  | 
                     
                      |   | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Dat het nog vroeg in het seizoen is, heeft ook een 
                            voordeel. Het is hier nu heerlijk rustig en de paden 
                            zijn alleen begaanbaar voor wandelaars. We hoeven 
                            nergens verschrikt opzij te springen voor mountainbikers. 's Avonds treffen we nog twee Nederlandse fietsers 
                            op de camping: een vader met zijn zoon, bezig met 
                            een pittige collentour. Ze vertellen dat ze met de 
                            Flixbus naar Annecy zijn gereisd, maar dat die reis 
                            niet bepaald vlekkeloos verliep. In Frankfurt kregen 
                            ze te horen dat de bus waar ze op hadden moeten overstappen, 
                            geannuleerd was. Daardoor konden ze pas een dag later 
                            gaan fietsen dan gepland. Morgen willen ze, net als 
                            wij, de Col de l'Iseran over, en dan gelijk via de 
                            Col du Mont Cenis naar Italië. Ook die hebben 
                            wij op het program staan, maar niet vandaag. | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Dinsdag 
                        25 juni 2019. Van Val d'Isère naar Bressans, 43 
                        km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | 's 
                          Ochtends slaan we om half acht vers brood en koffiebroodjes 
                          in. Dan fietsen we gelijk door. De eerste uren is het 
                          nog stil op de weg, niet erg steil en aangenaam koel. 
                          Even na negen uur is het nog 10 km naar de Col de l'Iseran. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Nog 
                        10 km naar de col  | 
                     
                      | Tegen 
                          tienen vinden we een vlak stukje grond in een haarspeldbocht 
                          van de weg. We pakken de brander uit en gaan koffie 
                          zetten. | 
                     
                      |   | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Koffiestop  | 
                     
                      |  
                          Dan vliegt er opeens een 
                            terreinwagen uit de bocht en komt vlak voor ons tot 
                            stilstand. Een hond springt er uit terwijl de bestuurder 
                            in de auto blijft. We schrikken ons rot. Vijf minuten 
                            later laat de bestuurder de hond weer in de wagen 
                            springen en rijdt weg. Al die tijd heeft deze hork 
                            ons volledig genegeerd. Als ik met mijn ogen banden 
                            lek zou kunnen schieten...  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Autoterreur  | 
                     
                      | Even 
                          later zien we vader en zoon van de camping omhoog komen. 
                          Het wordt nu ook drukker op de weg. Niet alleen met 
                          auto's, motoren en racefietsen, maar ook veel e-bikes 
                          komen voorbij. Opvallend is de snelheid waarmee een 
                          jonge vrouw omhoogkachelt, rechtopzittend op een stadse 
                          e-bike met kinderzitje. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Vader 
                        en zoon fietsen voorbij  | 
                     
                      | De 
                        laatste kilometers voor de col liggen er nog flinke sneeuwvelden 
                        langs de weg. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | De 
                        laatste loodjes  | 
                     
                      | Ondanks 
                          de sneeuw is het hier niet koud. De fietscomputer geeft 
                          33.1 graden aan. Dus gaan we in t-shirt de col op. In 
                          Val d'Isère zal het vandaag wel te heet zijn 
                          om een bergwandeling te maken. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Ondanks 
                        de sneeuw is het hier helemaal niet koud  | 
                     
                      | Vlak 
                        voor de col fietsen we tussen twee sneeuwwanden. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | We 
                        fietsen tussen twee sneeuwwanden  | 
                     
                      | Een 
                        eettent, een kerk en een strak vormgegeven hoop keien 
                        markeren de Col de l'Iseran. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Bouwsels 
                        op de Col de l'Iseran  | 
                     
                      | Eenzaam 
                          is het niet op deze top, maar we vinden nog wel ruimte 
                          om een colselfie te nemen met de zelfontspanner. De 
                          tijd dat je als bepakte fietser bovenop een col nog 
                          complimenten kreeg, is overigens voorbij. Racefietsers 
                          willen weten waarom we zoveel bagage hebben, anderen 
                          vragen zich af waarom we geen motor hebben. We wijken 
                          duidelijk af van wat hier de norm is. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Colselfie  | 
                     
                      | De 
                        afdaling biedt vergezichten op een uitbundig groen landschap, 
                        waardoor het smeltwater met bakken tegelijk bergafwaarts 
                        klatert. Hier stoppen we even om wat te eten. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Smeltwater 
                        klatert bergafwaarts  | 
                     
                      | Na 
                          een korte picknick spring ik op mijn fiets om de afdaling 
                          voort te zetten terwijl Corrie het brood weer in de 
                          tassen stopt. Ik zoef al naar beneden wanneer ik iemand 
                          in de verte hoor roepen en fluiten. Ik rem en kijk om. 
                          Corrie zit nog niet op haar fiets en naast haar staat 
                          een andere fietser staat heftig te zwaaien. Ik draai 
                          om en klim terug naar boven."Ik heb een lekke band!", roept ze, 
                          zodra ik haar weer kan verstaan. "Toen ik weg 
                          wilde fietsen, waarschuwde een andere fietser dat ik 
                          een platte achterband had."
 Ik pak de fietspomp en de bandreparatieset. Ik vind 
                          een klein gaatje in de binnenband, aan de kant van het 
                          velglint. Na plakken en oppompen tot 3 bar loopt de 
                          band opnieuw leeg. Opnieuw vind ik een gaatje aan de 
                          kant van het velglint, op enkele decimeters van het 
                          vorige gaatje. Ik haal de binnenband eruit en zie dat 
                          het een extra light binnenband van Schwalbe is (type 
                          14, dus niet het nog lichtere type 14a). Een jaar geleden 
                          heb ik zulke binnenbanden aangeschaft om uit te proberen, 
                          nadat iemand op het Wereldfietserforum enthousiast meldde 
                          dat je hiermee merkbaar lichter zouden rijden dan op 
                          normale binnenbanden.
 Vorig jaar hadden we een soortgelijke ervaring met zo'n 
                          licht bandje na een afdaling in Montenegro. Ik vermoed 
                          nu dat deze binnenbanden ongeschikt zijn voor lange 
                          afdalingen bij hoge temperaturen in combinatie met velgremmen. 
                          Door het vele remmen worden de velgen dan zo heet, dat 
                          de dunwandige bandjes poreus worden of simpelweg smelten. 
                          Gelukkig hadden we in Genève nog een paar zware 
                          en ongetwijfeld traagrollende binnenbanden bij de Decathlon 
                          gekocht.
 Ook het velglint vertrouw ik niet meer. Ik zie namelijk 
                          dat dit nog het lint is dat al sinds de aankoop op Corries 
                          achterwiel zit. Dit is een smal en dun lint dat makkelijker 
                          kan gaan schuiven dan het brede en stugge velglint dat 
                          ik zelf meestal gebruik.
 We fietsen 
                          verder, maar niet zonder zorgen. Corrie meldt dat er 
                          nu een hobbel in haar achterband zit. Dat kan kloppen, 
                          want om onze achterwielen zitten sinds anderhalf jaar 
                          de roemruchte Almotion buitenbanden, die door sommigen 
                          ook al zo bejubeld werden op het Wereldfietserforum. 
                          Die waren tubeless ready, maar zouden ook goed bruikbaar 
                          zijn met binnenbanden. Dat hebben we geweten; ik kreeg 
                          ze met geen mogelijkheid fatsoenlijk uitgelijnd om de 
                          velgen. Shocktherapie met een rubberhamer en oppompen 
                          tot meer dan 5 bar hielp om ze nog enigszins in het 
                          gareel te krijgen, maar zulke paardemiddelen zijn hier 
                          nu even niet voorhanden.   | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Afgekeurde 
                        binnenband  | 
                     
                      |  
                          Tijdens de afdaling wordt het snel warmer. Wanneer 
                            we de bewoonde wereld bereiken, is het ruim boven 
                            de 30 graden en alleen in een luchtig hemd nog fijn 
                            om te fietsen, zolang we tenminste bergafwaarts blijven 
                            gaan. Volgens de weersverwachting komt er een hittegolf 
                            aan. We vragen ons af hoe verstandig het is om nu 
                            via Italië over een serie onverharde cols naar 
                            Briançon te fietsen. Hoewel Briançon 
                            op 1300 m hoogte ligt, wordt ook daar de komende dagen 
                            37 graden verwacht.Zodra we een schaduwrijk terras vinden, maken we een 
                            hitteplan. Toevallig krijgen we ook een appje van 
                            de vader en zoon die ons vanochtend inhaalden. Zij 
                            hebben vanmiddag ook de Col du Mont Cenis bedwongen 
                            en zijn nu in Susa, waar geen camping blijkt te zijn. 
                            Op www.klimtijd.nl 
                            en www.alpenrouten.de 
                            zie ik nog een reden om daar morgen niet heen te willen: 
                            Susa ligt in een diep dal op slechts 500 m hoogte. 
                            Om daaruit op de Colle delle Finestre te komen, moet 
                            je meer dan 1500 m klimmen met een gemiddeld stijgingspercentage 
                            van meer dan 10%, op een weg die voor een deel onverhard 
                            is. In een hittegolf is dat gekkenwerk. Dat doen we 
                            wel een keer in oktober, of als we de e-bike-gerechtigde 
                            leeftijd hebben bereikt.
 Liever blijven we de komende dagen zo hoog mogelijk, 
                            door vanuit het noorden over de Col du Galibier te 
                            fietsen en dan westwaarts via de Col de Sarenne en 
                            Alpe d'Huez naar de Col du Glandon.
 We stoppen op camping l'Illaz, iets voorbij Bessans. 
                            Daar laat ik Corries achterband grotendeels leeglopen 
                            en kneed ik de buitenband lang genoeg om hem weer 
                            enigszins gelijkmatig om de velg te krijgen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Woensdag 
                        26 juni 2019. Fietsen: van Bressans naar Modane, 37 km + trein: Modane - St-Michel-de-Maurienne
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Kort na ons vertrek passeren tot onze verbazing het 
                            bordje van een 1746 m hoge Col de la Madeleine, niet 
                            te verwarren met de gelijknamige maar wat pittiger 
                            col die we ook nog op het program hebben staan. In Lanslevillard genieten we een uur lang van koffie 
                            en verse patisserie op een schaduwrijk terras. Daarna 
                            zijn wel de aangenaam koele temperaturen voor de rest 
                            van de dag verbruikt. We fietsen verder over kleine 
                            weggetjes door de Maurienne, het dal waar de Arc doorheen 
                            stroomt, waar bossen af en toe nog wat schaduw bieden. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Kleine 
                        weggetjes in de Maurienne   | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Ook 
                          valt onze route kilometers lang samen met een wandelroute, 
                          de Chemin 
                          du Petit Bonheur . 's Ochtends komen er wat 
                          wandelaars voorbij. Ik heb met ze te doen. In de hitte 
                          is wandelen met een rugzak nog veel zwaarder dan fietsen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Chemin 
                        du Petit Bonheur  | 
                     
                      | 's Middags hebben we een lange 
                        pauze op de schaduwrijke binnenplaats van Fort Marie-Thérèse. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Binnenplaats 
                        van Fort Marie-Thérèse  | 
                     
                      | Ook 
                          lopen we even naar de kloof van de Arc, met een mooi 
                          uitzicht op Fort Victor Emanuel en daarachter de 3698 
                          m hoge Dent Parrachée. Deze forten moesten tot 
                          1860 het Koninkrijk Sardinië, waar Savoie een belangrijk 
                          deel van was, beschermen tegen invallen uit Frankrijk. 
                          dat in de Tweede 
                          Italiaanse Onafhankelijkheidsoorlog  het koninkrijk 
                          Lombardije-Venetië kwijtraakte. Dit werd bij Sardinië 
                          gevoegd, terwijl Frankrijk als tegenprestatie Savoie 
                          kreeg toebedeeld. Sindsdien liggen deze forten in Frankrijk. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Kloof 
                        van de Arc, Fort Victor Emanuel en Dent Parrachée  | 
                     
                      | Dan 
                          volgt een korte afdaling naar Modane, waar een spoorlijn 
                          en een snelweg vanuit de Fréjustunnels in de 
                          Maurienne uitkomen. Hierdoor is de Maurienne verder 
                          westwaarts een dak met veel beton en verkeerslawaai. 
                          Niet zo aantrekkelijk om doorheen te fietsen, zeker 
                          niet bij 35 graden. Daarom besluiten we om de 15 km 
                          naar Saint Michel de Maurienne per trein af te leggen. Camping 'Le 
                          Marintan' valt ons tegen. Het is een stenige stadscamping 
                          met gescheiden standplaatsen naast een hotel. Er is 
                          weinig gras en geen schaduw op de plek waar onze tent 
                          komt te staan. Zolang de zon schijnt, doden we de tijd 
                          op een bankje in de schaduw van een boom bij de ingang. 
                         | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Donderdag 27 juni 
                        2019. Van St-Michel-de-Maurienne naar Valloire, 19 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Al 
                          om half zeven verlaten we de camping. Even later beginnen 
                          we te klimmen, op weg naar de Col du Télégraphe. 
                          Eigenlijk is dit meer een aanloop voor de Galibier dan 
                          een serieuze Alpencol. We blijven onder de boomgrens 
                          en er zijn geen spectaculaire vergezichten. Wel zien 
                          we hier aan daar fraaie staaltjes huisvlijt in de berm. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Ode 
                        aan de fiets  | 
                     
                      | Om kwart 
                          over tien zijn we boven. Het is er leuk genoeg voor 
                          een colselfie en aan de overkant van de weg is koffie 
                          met taart. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Col 
                        du Télégraphe  | 
                     
                      |  
                          Iets na 11 uur fietsen we 
                            Valloire binnen, het laatste dorp voor de Col du Galibier. 
                            De koele uurtjes zijn nu voorbij en er is ook een 
                            camping, dus moeten we ons hier de rest van de dag 
                            vermaken. We beginnen met een bezoek aan de mooi gerenoveerde 
                            kerk. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Een 
                        paal markeert de grens  | 
                     
                      | De rest 
                          van het dorp heeft zijn ziel allang verkocht aan de 
                          toeristen. Skiërs in de winter, motoren en wielrenners 
                          in de zomer. Ook de Tour de France is dit jaar weer 
                          van de partij. Dankzij de Galibier is dit fietsende 
                          dopingcircus hier al tientallen keren langsgekomen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Aankondiging 
                        Tour de France  | 
                     
                      | Op 
                          de camping zijn we welkom voor één nacht. 
                          Als we hier langer hadden willen blijven, hadden we 
                          moeten wildkamperen, want voor het komend weekend blijken 
                          alle plekken hier al volgeboekt te zijn. Er is geen 
                          trekkersveldje voor ongemotoriseerden. Overal zien we 
                          bordjes met namen van mensen die hier de komende dagen 
                          worden verwacht. Nu is het hier nog rustig en maken 
                          we goed gebruik van de voorzieningen. Ik span een waslijntje 
                          in de zon en zelf nestelen we ons met wat leesvoer in 
                          de schaduw. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | We 
                        brengen de hete uren op de camping door  | 
                     
                      |  
                          's Avonds wordt het drukker op de camping. Tot ver 
                            na zonsondergang wordt de rust regelmatig verstoord 
                            door motoren die luid ronkend de camping op komen 
                            rijden. Een enkeling lijkt dat ook rustig te kunnen."Ik wist niet dat er ook stille motoren bestonden", 
                            zegt Corrie, wanneer een motor bijna geruisloos voorbijrijdt.
 "Misschien een onthechte geest die niet bij 
                            een groep hoort, of iemand die de geluidsvoetafdruk 
                            van zijn vakantie wil beperken, verzin ik. "Misschien 
                            heeft zo iemand ook wel geen tatouages."
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Vrijdag 28 juni 
                        2019. Van Valloire naar La Grave, 41 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Om 
                          zeven uur fietsen we Valloire uit. Buiten het dorp hebben 
                          we weg helemaal voor onszelf. Voor ons zien we een muur 
                          van bergen oprijzen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Voor 
                        ons rijst een muur van bergen op    | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | De markante Roche Olvera steekt 
                        scherp af tegen de knalblauwe hemel. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Roche 
                        Olvera  | 
                     
                      | Om negen 
                          uur raakt het zonlicht de weg en trekken we onze truien 
                          uit. Even later stoppen we bij een cafetaria. Die is 
                          nu nog gesloten, dus zetten we onze eigen koffie op 
                          het terras. Even later arriveert een auto met een vrouw 
                          die die de deur van de cafetaria opent, maar wij willen 
                          nu verder, zodat we hoog zijn voordat het heet wordt. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Vanaf 
                        negen uur fietsen we in de zon  | 
                     
                      |  
                          In de verte rijst het bergmassief van de Vanoise op. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | In 
                        de verte zien het bergmassief van de Vanoise  | 
                     
                      |  
                          Om tien uur maken onze t-shirts 
                            plaats voor hemden, maar drukkend heet zal het op 
                            deze hoogte niet worden. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Nog 
                        6 km naar de col  | 
                     
                      | Op 
                        2280 meter laten we ons bij een fromagerie verleiden tot 
                        het proeven van kazen uit de streek. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Kaasproefpauze    | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Inmiddels 
                          zijn de motormuizen allemaal uit hun holen gekropen. 
                          Ronkend en knallend verdrijven ze de stilte. Wanneer 
                          een groep voorbijgeraasd is, echoot het tussen de bergen 
                          nog lang na, tot de volgende ploeg een nieuwe poging 
                          doet om door de geluidsbarrière te breken. Het 
                          was te verwachten, want de Galibier is een prominente 
                          etappe van de Route des Grandes Alpes. Gelukkig is het 
                          nog net geen weekend en is het hier ook nog geen hoogseizoen. 
                          Wie vooral rust komt zoeken, kan hier beter in het vroege 
                          najaar gaan fietsen, voordat de cols dichtgaan; of alleen 
                          onverharde cols opzoeken. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Motormuizen 
                        ronken met veel geknal voorbij  | 
                     
                      | Een 
                          nieuw fenomeen is voor ons de colfotograaf. Her en der 
                          zien we commerciële fotografen met zware telelenzen 
                          kiekjes van passanten maken, die online gekocht kunnen 
                          worden. Wij vallen met onze slome vakantiefietsen buiten 
                          hun doelgroep. Ik vermoed dat ze het vooral moeten hebben 
                          van mamils in een midlifecrisis, die op zo'n foto nog 
                          een beetje lijken op wat ze hadden willen zijn.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Commerciële 
                        colfotografie  | 
                     
                      | Wanneer wij 100 meter 
                        verder even stoppen bij een parkeerplaats, roept en gebaart 
                        zo'n fotograaf dat wij daar op moeten hoepelen. We negeren 
                        hem en genieten nog vijf minuten van het uitzicht. Niet 
                        vaak zal het uitzicht zo weids en helder zijn als vandaag. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Weids 
                        uitzicht op 2500 m  | 
                     
                      | Op 
                          2550 m splitst de weg zich. Voor het snelverkeer begint 
                          hier een tunnel, die in 1891 geopend werd en jarenlang 
                          de enige verharde doorgang was. In 1976 moest de tunnel 
                          wegens bouwvalligheid worden gesloten en werd een nieuwe 
                          weg bovenlangs over de col aangelegd. In 2002 ging de 
                          tunnel weer open, maar voor fietsers blijft de steile 
                          weg via de col de enige optie. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Splitsing 
                        van tunnel en weg over de col    | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Om 
                          twee uur staan we op de Col du Galibier. Er wordt druk 
                          geflaneerd, vooral door mannen met ruige baarden en 
                          motoren met lange knalpijpen. Op sommige motorjacks 
                          staat 'Rabouin Kidjalo'. Googelen op deze term leverde 
                          mij niks op, maar misschien moet je daarvoor wel op 
                          het dark web zijn... | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Het is 
                        verre van eenzaam op de col  | 
                     
                      | Het is 
                          dringen voor de borden die de col aangeven, maar het 
                          lukt ons uiteindelijk ook hier om met de zelfontspanner 
                          een fatsoenlijke colselfie te maken. Dat is wel iets 
                          meer werk dan de foto door iemand anders te laten nemen, 
                          maar levert meestal ook een beter beeld op. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Colselfie  | 
                     
                      | Niet 
                          iedereen gunt ons echter de anderhalve minuut die je 
                          nodig hebt om zo'n foto te maken. Terwijl wij wachten 
                          tot de zelfontspanner het van te voren ingestelde aantal 
                          van drie foto's heeft gemaakt, maakt een morsig mannetje 
                          luidkeels duidelijk dat wij uit zijn beeld moeten verdwijnen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Een morsig 
                        mannetje staat tegen ons te schreeuwen  | 
                     
                      | Sommige 
                          mensen kijken op van het geschreeuw, anderen negeren 
                          het en staan al klaar om zelf op te foto te gaan. Corrie 
                          biedt aan om daarbij te assisteren."Ik ga die vervelende kerel nog even pesten", 
                          grijnst ze.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Corrie 
                        assisteert bij het maken van colselfies  | 
                     
                      | De colschreeuwer springt nu 
                        echt uit zijn vel. We zwaaien vriendelijk terug en fietsen 
                        weer verder. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Opgewonden 
                        standje  | 
                     
                      | Tijdens 
                          de afdaling passeren we een monument ter nagedachtenis 
                          van Henri 
                          Desgrange , die in 1903 als eerste de Tour 
                          de France organiseerde. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Monument 
                        voor Henri Desgrange  | 
                     
                      | We 
                          dalen snel af naar de Col du Lautaret, niet meer dan 
                          een driesprong op de D 1091 met wat horeca. Voor deze 
                          col hoeven we nu geen meter te klimmen omdat we van 
                          de Galibier komen. We volgen de D 1091 naar Lagrave, 
                          waar we neerstrijken op Camping de la Meije, die genoemd 
                          is naar de gletsjer die erboven ligt.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Camping 
                        de la Meije  | 
                     
                      | Dit is 
                          een camping waar we blij van worden. Veel ruimte, prima 
                          gras en volop schaduw. En bovendien een mooi uitzicht, 
                          winkels op loopafstand en geen motor te horen! We sluiten 
                          deze heugelijk dag af met een koud galibiertje. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Bij deze 
                        dag hoort een galibiertje  | 
                     
                      | Zaterdag 29 juni 
                        2019. Bergwandeling bij La Grave, 9 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Ook vandaag zal het weer erg warm worden. We hebben 
                            ontdekt dat de kabelbaan van La Grave nu al werkt. 
                            Daarmee kunnen we moeiteloos naar de koelere hoogtes 
                            vluchten. Bovendien kunnen we dan nog een nacht langer 
                            op die fijne camping bivakkeren.Eerst slapen we uit, dan gaan we rustig ontbijten. 
                            Tegen de tijd dat we het in de zon benauwd gaan krijgen, 
                            laten we ons met de kabelbaan naar een station op 
                            2400 m hoogte brengen om te wandelen.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Wandeling 
                        boven de boomgrens     | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          We drinken koffie met een 
                            heerlijk stuk bosbessentaart in de Refuge Évariste 
                            Chancel. Die taart moet hier ter plekke zijn gebakken, 
                            want de route die wij van het kabelbaanstation naar 
                            de hut hebben gelopen, is alleen te voet af te leggen 
                            en andere routes naar de bewoonde wereld zijn niet 
                            beter. Of er moet hier onlangs een drone met een doos 
                            taarten zijn geland.  We lopen terug naar het station 
                            en nemen de kabelbaan naar het eindstation op 3200 
                            m, waar we uitkijken over de Girosegletsjer. We kunnen 
                            hier nu zelfs de Mont Blanc zien, 100 km naar het 
                            noordnoordoosten. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Glacier 
                            de la Girose   | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Zelfs boven bij de gletsjer krijgen we het niet koud 
                            met slechts een t-shirt aan. De windstoppers kunnen 
                            in de rugzak blijven. Aan het eind van de middag nemen 
                            we de laatste kabelbaan terug naar La Grave, dat op 
                            1460 m ligt en waar het minstens tien graden warmer 
                            is. La Grave lijkt zo perfect voor een actieve rustdag 
                            tussen twee Alpencols. Toch is er vandaag een minpuntje: 
                            de geldautomaat is kapot. Op zich hoeft dat geen probleem 
                            te zijn. Bij de alimentation in het dorp lukt het 
                            echter niet om met een bankpas of credit card te betalen 
                            en ook bij de boulangerie kun je alleen met cash terecht. 
                            De andere alimentation in het dorp, de Sherpa, is 
                            gesloten en ziet er ook niet uit of die ooit nog open 
                            zal gaan. Er is hier ook nog een postkantoor, maar 
                            dat is in het weekend gesloten en wekt sowieso niet 
                            de indruk dat er iets anders te vinden zal zijn dan 
                            door muizen en motten aangevreten postzegels, -zakken 
                            en stempels uit de vorige eeuw.We hebben duidelijk een beginnersfout gemaakt door 
                            niet tijdig een reservevoorraad euroflappen ergens 
                            diep onderin een stuurtas te verstoppen. Ik concludeer 
                            dat we ons moeten redden met noodrantsoen en oud brood 
                            totdat we een functionerende geldautomaat hebben bereikt, 
                            hoogstwaarschijnlijk in Le Bourg d'Oisans. Corrie 
                            is optimistischer.
 "Ik regel wel wat op de camping", 
                            zegt ze.
 Teveel betalen met een kaart en daarvoor cash als 
                            wisselgeld terugkrijgen, lijkt in La Grave geen geaccepteerde 
                            methode te zijn om een kapotte flappentapper te omzeilen. 
                            Misschien is het in Frankrijk wel niet toegestaan. 
                            Ook bij de receptie van de camping wil men het niet.
 Corrie maakt nu een rondje over de camping. Nogal 
                            wat campinggasten blijken hetzelfde probleem te hebben. 
                            De geldautomaat is al dagenlang kapot, zonder dat 
                            er iets aan gedaan wordt - afgezien van een gewapende 
                            agent, die een paar dagen bij de automaat op wacht 
                            heeft gestaan. Een echt Frans ritueel, dat wel.
 Uiteindelijk treft Corrie een paar Nederlanders die 
                            vandaag nog in Le Bourg d'Oisans zijn geweest en daar 
                            een voorraad euro's hebben gepind. Zij kunnen wel 
                            even een paar tientjes missen, die Corrie ter plekke 
                            en voor hun ogen elektronisch overmaakt op hun bankrekening. 
                            Daar gaat ze tenminste van uit.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Zondag 
                          30 juni 2019. Van La Grave naar Allemond, 41 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          "O shit. Er is iets misgegaan met het overmaken 
                            van het geleende geld", zegt Corrie tijdens 
                            het ontbijt. Ze kijkt nog eens op haar smartphone."Het geld staat nog op onze rekening, maar 
                            ik kan niet meer achterhalen naar welke rekening het 
                            overgemaakt moest worden. Ik loop nog even naar die 
                            mensen. Ik hoop dat ze al wakker zijn."
 "En, is het gelukt?", vraag ik even 
                            later.
 "Er was nog niemand te bekennen. Ik ben in 
                            hun voortent geslopen en heb daar een briefje onder 
                            een steen geschoven, waarop staat hoe ze me kunnen 
                            bereiken."
 Nu hopen we dat ze snel wat van zich laten horen. 
                            In een 'normale' vakantie zouden we nog wel een uur 
                            hebben gewacht, maar nu willen we om zeven uur al 
                            weg zijn om in de schaarse koele uren te kunnen fietsen.
 We volgen de D 1091 nog 15 km heuvelafwaarts. Vlak 
                            voor de stuwdam bij Chambon slaan we rechtsaf een 
                            weg in die meteen steil omhoog naar de Col de la Sarenne 
                            leidt. Stapvoets en zwetend fietsen we nog door de 
                            eerste bocht, dan staan we ineens stil. Ik voel nu 
                            al lood in mijn benen en Corrie is al buiten adem. 
                            Willen we vandaag echt wel een col op? Het antwoord 
                            is nee. We keren terug en fietsen naar de stuwdam. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Meer 
                        van Chambon  | 
                     
                      | Om 
                          bij Allemond uit te komen, waar de laatste camping voor 
                          de Col du Glandon is, hoeven we ook helemaal niet de 
                          Sarenne over. We kunnen ook in het dal blijven en de 
                          D 1091 volgen naar Le Bourg d'Oisans. De Sarenne hebben 
                          we al eens gefietst, de andere kant op vanuit Alpe d'Huez 
                          (zie dit 
                          verslag). Toen was het oktober en vast mooier 
                          dan nu; in ieder geval aangenamer qua temperatuur.We keren om en genieten nog wat langer van de zwaartekracht. 
                          In Le Bourg d'Oisans vinden we een geldautomaat en een 
                          goed gesorteerde fietsenwinkel waar ik een paar rollen 
                          zelfklevend velglint in de gewenste dikte aanschaf.
 "Door het hete weer zijn er veel problemen 
                          met velglinten en binnenbanden", bevestigt 
                          de fietsenmaker.
 
 Dan gaan we uitgebreid koffie drinken in het levendige 
                          dorp. Gelegen aan het begin van de weg naar Alpe d'Huez 
                          en op fietsafstand van zes valleien en een stuk of wat 
                          cols, is Le Bourg d'Oisans in de zomer een basiskamp 
                          voor wielrenners, mountainbikers en alles wat hier uit 
                          de bocht van de D 1091 vliegt.
 
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Winkelstraat 
                        in Le Bourg d'Oisans  | 
                     
                      | Na Le Bourg 
                          d'Oisans kunnen we de steeds drukkere D 1091 verlaten 
                          en volgen we een voie verte langs het verkoelende water 
                          van de Romanche. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Voie 
                        verte langs de Romanche  | 
                     
                      | Al om half 
                          twaalf melden we ons bij camping 'Le Grand Calme' bij 
                          Allemond, die zijn naam eer aan doet. We stoppen flesjes 
                          bier en frisdrank in een kanozak en koelen die in een 
                          beekje dat dwars over de camping stroomt. We wassen 
                          onze kleren weer eens en brengen een paar uur liggend 
                          en lezend in de schaduw door. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Bier 
                        en frisdrank koelen we in de beek  | 
                     
                      | Aan 
                          het eind van de middag zoeken we verderop in het dorp 
                          een terras op, waar even later een groep racefietsers 
                          uit Nederland neerstrijkt, die hier blijkbaar aan het 
                          trainen zijn. Aan een tafeltje naast ons voeren twee 
                          mannen een gesprek."Vandaag was het best wel afzien. Dan merk 
                          ik dat ik al dik in de vijftig ben", zegt 
                          de een, nog zichtbaar afgepijgerd.
 "Ach, ik vond het wel lekker gaan", 
                          zegt de ander, die nog wat ouder moet zijn maar er heel 
                          ontspannen bijzit.
 "Maar u bent vast ook niet meer zo jong", 
                          vervolgt de ander.
 "Ik ben nu 76. Vroeger heb ik veel op zee gezeild 
                          en nu fiets ik graag nog wat cols over."
 Corrie blijft het gesprek volgen, pakt haar smartphone 
                          en zoekt iets op.
 "Dat moet Dirk Nauta zijn", zegt 
                          ze. "Een heel ervaren zeezeiler."
 Ze laat een foto van hem zien. Ik kijk nog even naar 
                          het andere tafeltje en zie de gelijkenis.
 "Die fietst vast nog wel een tijdje door, zonder 
                          trapondersteuning."
 
 Het schemert al wanneer twee fietsers op het veldje 
                          tegenover onze tent arriveren. Het is een vader met 
                          zijn zoon. Vanmiddag kwamen ze hier aan vanuit Nederland 
                          en hebben ze gelijk een proefrondje gefietst.
 "Dan ben je dus niet in topvorm", 
                          zegt de vader. "Maar mijn zoon laat zich niet 
                          tegenhouden. Die wil, zodra hij uit de wagen gestapt 
                          is, gelijk de berg opfietsen. Dat lukte ook nog, maar 
                          in de afdaling ging het mis. Hij zag te laat dat er 
                          iets op de weg lag. Met die banden van jullie kun je 
                          rustig over een steentje rijden, maar met dunne racebandjes 
                          kunnen een paar dennenappels op de weg al een valpartij 
                          opleveren. Hij kon niet meer uitwijken en maakte een 
                          schuiver. Nu is hij aan een kant flink toegetakeld."
 De jongen heeft zijn shirt uitgetrokken en zit onder 
                          het bloed. Corrie wil met haar medische achtergrond 
                          wel even naar zijn verwondingen kijken. Ik zit al in 
                          de tent en vis ons EHBO-setje uit een fietstas.
 Corrie wacht buiten met de vader tot de jongen terugkomt 
                          uit de douche. Inmiddels wemelt het er van de muggen, 
                          die blijkbaar op het bloed zijn afgekomen.
 "Ik heb extra lang gedoucht om alles goed schoon 
                          te krijgen", vertelt de jongen als hij weer 
                          terug is aan zijn vader en Corrie, die inmiddels lekgestoken 
                          zijn door de muggen.
 Met betadinezalf en verband behandelt Corrie de wonden.
 "Het zijn grote schaafwonden", zegt 
                          ze. "Ik denk dat hechtingen niet nodig zullen 
                          zijn."
 "Het had erger gekund, maar de komende dagen 
                          zal hij die blessures wel gaan voelen. Als ik hem was, 
                          ging ik voorlopig maar niet fietsen", zegt 
                          Corrie later in de tent.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Maandag 1 juli 2019. 
                        Van Allemond naar St-Martin-sur-la-Chambre, 54 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Na twee dagen met een laag fietsgehalte gaat nu de 
                            beuk erin. Op naar de Col du Glandon! Om kwart over 
                            acht hebben we op een hoogte van 1020 m al 300 m geklommen. 
                            Diep onder ons zien we de kerk van Oz nog liggen. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        op Oz vanaf Articol  | 
                     
                      | Een 
                          half uur later en 230 m hoger bereiken we Le Rivier 
                          d'Allemont, het laatste dorpje voor de col. We hebben 
                          er dan al een derde van de klim opzitten en er is een 
                          bar-crêperie. Tijd voor koffie! 'Bikes here please', 
                          staat in modern Frans op een keurig bordje aan de overkant 
                          van de weg. Met 'bikes' lijken hier echt fietsen bedoeld 
                          te worden, want motoren horen we vandaag heel weinig, 
                          maar racefietsers en mountainbikers zien we volop.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Fietsenstalling 
                        in Le Rivier d'Allemont  | 
                     
                      | Kort 
                          na de koffie komen we dichtbij de 1300 m hoogtelijn, 
                          maar helaas daalt de weg dan 100 m om vervolgens weer 
                          flink te stijgen. Ook raken we de schaduw van het bos 
                          kwijt, terwijl de zon ook vandaag weer hyperactief is. 
                          Als troost hebben we wel een mooi uitzicht. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        boven de boomgrens  | 
                     
                      | De 
                          laatste kilometers voor de col zijn zwaar door de hitte 
                          en het gebrek aan serieuze bochten, waardoor we wel 
                          een uur lang niet alleen de col zien liggen, maar ook 
                          de lange weg ernaartoe. Het venijn zit in de staart: 
                          als we bijna op 1800 m zijn, gaat de weg weer 60 m omlaag. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Het 
                        venijn zit in de staart  | 
                     
                      | Net 
                          onder de col is een terras met veel schaduw, ice tea 
                          en chips. Daar komt een andere fietser naar ons toe. 
                          Het blijkt wereldfietser Shane 
                          te zijn, die hier de jaarlijkse monstertocht 'La Marmotte' 
                          (zie hier) 
                          aan het verkennen is. Hij had mijn M-gineering 
                          gespot! Om kwart voor 
                          drie zijn we dan eindelijk helemaal boven op onze laagste 
                          - maar zeker niet de lichtste - Alpencol van deze zomer. 
                          En op deze rustige col hoeven we geen nummertje te trekken 
                          voor een colselfie. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Op 
                        de top  | 
                     
                      | Als 
                          we vandaag per se boven de 2000 m hadden willen komen, 
                          hadden we nog 3 km door kunnen fietsen naar de Col de 
                          la Croix de Fer. Daar zijn we in 2011 geweest op een 
                          schitterende dag in oktober, zoals de volgende foto 
                          laat zien.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | De 
                          herinnering aan die mooie herfstdag is moeilijk te overtreffen, 
                          dus beginnen we nu liever gelijk aan de afdaling. We 
                          doen onze helmen op en Corrie trekt zelfs haar windstopper 
                          aan; die zal ze al snel weer uittrekken, lang voordat 
                          we de ovenhete Maurienne bereiken. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | En 
                        omlaag  | 
                     
                      | Na 
                          11 km en 800 m dalen lassen we een pauze in. De snel 
                          stijgende temperatuur speelt ons parten. Gisteravond 
                          op de camping beseften we nog hoe alert je moet blijven 
                          in een steile en bochtige afdaling. We stoppen we bij 
                          een bankje in de schaduw van een boom om weer wat te 
                          drinken en een korte siësta in te lassen. Even 
                          later hoor ik een zachte plof. Ik draai me om en zie 
                          Corrie op de grond liggen. Verbaasd krabbelt ze weer 
                          op. Ze was in slaap gevallen en van het smalle bankje 
                          afgegleden. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Siësta 
                        op een bankje  | 
                     
                      |  
                          We fietsen weer verder bergafwaarts. Na 4 km begint 
                            mijn fiets te zwabberen. De voorband loopt leeg en 
                            in een afdaling dat is geen feest. Ik maak een noodstop, 
                            roep naar Corrie dat ik een lekke band heb en ga de 
                            band inspecteren. Er zit een gaatje in de binnenband 
                            aan de kant van het velglint. De velg is erg warm, 
                            maar nog wel aan te raken. Het is weer zo'n extra 
                            light band, net als op Corries fiets bij de afdaling 
                            van de Iseran. Ik plak de band en pomp hem weer op. 
                            Ik hoop dat die het nog even uithoudt tot we op de 
                            camping zijn.Mijn hoop is ijdel. Tien minuten later loopt de voorband 
                            opnieuw leeg, net als ik met 30 km/uur door een scherpe 
                            bocht ga. Ik maak weer een noodstop en loop met de 
                            fiets naar een oprit in de schaduw, waar ik de binnenband 
                            en het velglint vervang. Gelukkig hebben we dat sinds 
                            gisteren weer bij ons.
 Inmiddels zijn we weer in de bewoonde wereld. In 
                            een grote supermarkt genieten we van de koelte. We 
                            fietsen naar camping 'Le Bois Joli' bij St. Martin 
                            sur la Chambre. Daar worden we uiterst vriendelijk 
                            ontvangen en naar een kampeerplek in het bos gestuurd, 
                            met alle plussen en minnen die bij zo'n bos horen: 
                            wel veel schaduw, maar weinig wind, geen gras en veel 
                            insecten. Een ander nadeel van zo'n boscamping ondervinden 
                            we later op de avond, wanneer een hevig onweer losbarst: 
                            afbrekende takken. Vlak voordat de hel losbarst, vluchten 
                            we naar de receptie. Het gebouw is al dicht, maar 
                            onder een afdak en tegen een muur hebben we nog enige 
                            beschutting tegen rukwinden, hagelstenen en rondvliegende 
                            projectielen, zoals het terrasmeubilair.Het noodweer duurt hier niet lang. Wanneer we terugkeren 
                            bij de tent en de fietsen, blijkt alles nog overeind 
                            te staan. We hebben geluk gehad.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Dinsdag 
                          2 juli 2019. Trein: van St-Martin-sur-la-Chambre naar 
                          St-Pierre-d'Albigny + fietsen: van St-Pierre-d'Albigny naar Albertville, 
                          32 km
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Volgens plan zouden we vandaag over de Col de la 
                            Madeleine fietsen. Gisteravond hebben we al besloten 
                            om het wat rustiger aan te doen. We voelen de tocht 
                            van gisteren nog in onze benen. Ook heeft het noodweer 
                            van de afgelopen nacht niet een einde aan de hittegolf 
                            gemaakt. Het blijft de komende dagen heet; weliswaar 
                            met iets lagere temperaturen (30 tot 35 graden in 
                            plaats van 35 plus), maar met een hogere vochtigheidsgraad, 
                            dus broeierig weer met heiïge uitzichten. Vandaag dus geen col, maar in het bloedhete dal van 
                            Maurienne gaan we ons ook niet vermaken. Liever nemen 
                            we de trein naar Albertville, om daar de middag in 
                            koele kerken en musea door te brengen.
 We staan vandaag niet om half zes op, nemen alle 
                            tijd voor het ontbijt en fietsen dan naar het station. 
                            In de trein zijn de drie fietshaken al bezet, dus 
                            zetten we onze fietsen aan de overzijde van het gangpad. 
                            Zelf nestelen we ons op de klapstoeltjes tussen de 
                            fietsen in, omdat dit maar een korte rit is. Aan zitplaatsen 
                            is in deze trein overigens geen gebrek, wel aan fietsplekken. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | We 
                        nestelen ons tussen de fietsen in de trein   | 
                     
                      |  
                          Een half uur later zijn we in St-Pierre-d'Albigny, 
                            waar we over willen stappen op een trein naar Albertville. 
                            Ik kijk op het display en zie dat bij elke trein die 
                            vanmiddag naar Albertville zou moeten gaan, de mededeling 
                            'supprimé' is toegevoegd. Vermoedelijk zijn 
                            er vannacht ergens bomen op de rails gevallen. Merde! Op de OpenFietsMap vinden we heel dichtbij een 'zone 
                            industrielle' met een Intermarché. Daar nestelen 
                            we ons in de koffiehoek en stippelen we een fietsroute 
                            naar Albertville uit. De opties lijken beperkt: ten 
                            noorden van de Isère langs de D 201, die vast 
                            niet heel rustig is en ook nog aardig op en neer gaat, 
                            of ten zuiden van de Isère over de vast niet 
                            minder drukke D 102 en D 925. Een beetje inzoomen 
                            laat nog een andere optie zien: een grindpad dat ligt 
                            ingeklemd tussen de A43/A430 en de Isère en 
                            uitkomt op een voie verte naar Albertville. Gegarandeerd 
                            vlak en ook nog langs een verkoelende rivier. Opeens 
                            hebben we weer zin om te fietsen!  Het grindpad langs de Isère hebben we snel 
                            gevonden. De eerste 500 m is het prima te fietsen. 
                            Daarna is het pad een paar honder meter opgeslokt 
                            door de A43 en vervangen door een corridor van beton. 
                            Door het noodweer van de afgelopen nacht ligt dit 
                            nu vol afgebroken boomtakken, die we stuk voor stuk 
                            verwijderen.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Afgebroken 
                        boomtakken versperren ons de weg  | 
                     
                      | Waar 
                          de A43 iets verder van de rivier ligt, komt het grindpad 
                          weer tevoorschijn. Ook hier is nog geen opruimploeg 
                          voorbijgekomen om geknakte boomtakken van het pad te 
                          verwijderen. Met vereende krachten banen we ons een 
                          weg door deze jungle. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Ook verderop hebben afgebroken takken het grindpad geblokkeerd 
                           | 
                     
                      | Soms ligt 
                          er zelfs een complete boom over de weg. Met enige moeite 
                          lukt het ons om erlangs te komen. Uiteindelijk doen 
                          we twee uur over 10 km met een dozijn barrières. 
                          Het is weer eens wat anders dan over een col fietsen... | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Soms 
                        ligt er een complete boom over de weg  | 
                     
                      |  
                          Daarna rijden we 5 km over 
                            de D 925, die hier heel rustig is. Vanaf St-Hélène-sur-Isère 
                            volgen we een fietsroute naar Albertville, die daar 
                            aansluit op de voie verte naar Annecy, waar we twee 
                            weken terug al overheen zijn gefietst. Nu stoppen 
                            we bij de camping municipal van Albertville, met verse 
                            frieten, koude dranken en goed telefoonbereik. Hier 
                            krijgen we eindelijk een berichtje van de mensen van 
                            wie we in La Grave wat geld hadden geleend. Ditmaal 
                            lukt Corries poging om het bedrag naar hun bankrekening 
                            over te maken. | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Woensdag 
                        3 juli 2019. Van Albertville naar Beaufort, 32 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | We rijden 
                          even de binnenstad van Albertville in om brood en koffiebroodjes 
                          te halen. Daarna klimmen we gelijk over een stille weg 
                          omhoog. De D 925, waar af en toe grote vrachtwagens 
                          langskomen, proberen we zo lang mogelijk te vermijden 
                          door nog een stuk over bospaden te gaan. Later volgen 
                          we een stille asfaltweg parallel aan de D 925. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Bospad  | 
                     
                      | Vroeg 
                          in de middag bereiken we Villard-sur-Doron, waar een 
                          Intermarché is met een tankstation en een Frans 
                          fenomeen dat ik de laatste jaren wel vaker heb gezien: 
                          een buitenwasserette. Die hebben we nu niet nodig, omdat 
                          er zo dadelijk op de camping ook wasmachines zijn. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Wasautomaten 
                        bij supermarkt  | 
                     
                      | De 
                          camping van Beaufort kennen we nog van een paar weken 
                          terug. We wassen onze kleren en maken een rondje door 
                          het dorp. Wanneer we weer terug zijn op de camping, 
                          is de was droog en komt een onweerslucht onze kant op. 
                          Wanneer de eerste spetters vallen, vluchten we met een 
                          zak chips en een fles met een een lokaal brouwsel naar 
                          een grote partytent. Daar raak ik in gesprek met een 
                          Zwitserse fietser, die net begonnen is aan zijn tocht 
                          naar de Middellandse Zee. Ik vertel hem dat wij ook 
                          zo'n plan hadden, maar voor de terugweg geen doorgaande 
                          trein konden vinden."Dat is voor mij ook steeds meer een probleem 
                          geworden", zegt de Zwitser. "Terwijl 
                          ik toch in het hart van Europa woon. Enkele jaren terug 
                          kon ik met de nachttrein nog snel en makkelijk naar 
                          Nederland, Italië en zelfs Portugal reizen."
 
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Donderdag 4 juli 
                        2019. Van Beaufort naar St-Gervais-les-Bains, 40 km | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Na een 
                          half uur klimmen kijken we uit over Beaufort in de richting 
                          van Arêches, waar we enkele weken terug fietsten. 
                          Toen begonnen we aan de eerste serieuze col van deze 
                          tocht, de Cormet d'Arêches. Nu zijn we op weg 
                          naar de laatste, de Col du Joly. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        op Beaufort  | 
                     
                      |  
                          Hauteluce, 
                            dat nu nog boven ons ligt, laten we links liggen. 
                            In dit gebied zien we nog veel fraaie huizen en boerderijen. 
                            Niet van die brutalistische wintersportparadijzen, 
                            die je in Frankrijk ook veel ziet. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        op Hauteluce  | 
                     
                      | De eerste 
                          500 klimmeters gaan zoals gewoonlijk prima. Daarna, 
                          vanaf 1200 m hoogte, wordt het steiler en warmer. Corrie, 
                          die op asfalt sneller klimt dan ik (op grind gaat ze 
                          eerder lopen), wordt dan een roze stip aan de horizon... | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Corrie 
                        wordt een roze stip aan de horizon  | 
                     
                      | ...totdat ze in een bocht met 
                        haar camera in de aanslag staat... | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Uitzicht 
                        op Hauteluce  | 
                     
                      | ...of een plekje in de berm 
                        heeft gevonden. | 
                     
                      |  | 
                     
                      | 
 | 
                     
                      | Bermperspectief  | 
                     
                      | Tegen 
                          half drie zijn zijn we boven, op de plek waar het asfalt 
                          overgaat in grind. Dankzij dat grind is dit geen doorgaande 
                          weg en is het helemaal niet druk op de Col du Joly. 
                          We zien ook geen colbordje, maar hebben wel een fantastisch 
                          uitzicht op de Mont Blanc. Dus maken we hier onze mooiste 
                          colselfie. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Col 
                        du Joly  | 
                     
                      | De 
                          afdaling van de Joly is best wel een uitdaging. De weg 
                          is dermate slecht en steil - soms kilometers lang rond 
                          de 15% - dat Corrie het grootste deel lopend doet. Ook 
                          ik stap op de steilste stukken af en ben al lang blij 
                          dat we hier niet omhoog hoeven te fietsen.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | De weg is erbarmelijk 
                        slecht en steil   | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  
                          Wanneer een tiener ons op een mountainbike voorbijscheurt, 
                            besef ik dat wij dat ook met dikkere banden, schijfremmen 
                            en zonder bagage niet na zouden doen. Wij zijn hier 
                            voor het eerst en verkennen de weg op onze manier, 
                            zonder adrenalinekick en jeugdige overmoed.De gps-data liegen er niet om: over deze 7,6 km lange 
                            en 780 m diepe afdaling doen we anderhalf uur, inclusief 
                            een bankpauze van een kwartier! We hadden hier ook 
                            de skilift kunnen nemen.
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Corrie 
                        heeft even een bankje nodig  | 
                     
                      | De 
                          laatste 7 km gaan van een leien dakje. Met 40 km/uur 
                          zoeven we naar de camping van Saint Gervais les Bains. 
                          Daar vinden we een prachtige plek voor onze tent, waar 
                          we de wolken rond de Mont Blanc langzaam op zien trekken 
                          tot we de hele berg kunnen aanschouwen in het zachtgele 
                          licht van de avondzon. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Mont 
                        Blanc  | 
                     
                      | Vrijdag 
                        5 juli 2019. Fietsen: van camping naar station St-Gervais-les-Bains, 
                        7 km + trein: van St-Gervais-les-Bains naar Evian-les-Bains
 + boot: van Evian-les-Bains naar Lausanne
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | We 
                          fietsen nog een klein stukje naar het station van Saint 
                          Gervais les Bains. Tegenover het SNCF-station is een 
                          stationnetje voor het bergtreintje dat tot halverwege 
                          de top van de Mont Blanc rijdt. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Corrie 
                        heeft even een bankje nodig  | 
                     
                      | We 
                          nemen de trein naar Annemasse, waar we overstappen op 
                          een trein naar Evian les Bains. Dit kuuroord heeft betere 
                          tijden gekend, maar heeft nog altijd enkele sfeervolle 
                          plekken. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Gevels 
                        in Evian les Bains  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Straat 
                        naar brongebouw in Evian les Bains  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Raam 
                        in brongebouw in Evian les Bains  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Waterbron 
                        in Evian les Bains  | 
                     
                      | Tegen 
                        de avond steken we met een veerboot het Meer van Genève 
                        over naar Zwitserland. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Veerboot 
                        naar Lausanne  | 
                     
                      | In 
                          Lausanne fietsen we weer naar de stadscamping, waar 
                          we drie weken terug ook al waren. Het is er nu drukker, 
                          maar het lukt nog steeds om een ruime plek voor onze 
                          tent te vinden buiten het hutjemutjeveld voor de vaste 
                          gasten. | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Camping 
                        bij Lausanne  | 
                     
                      | Het 
                          campingrestaurant heeft een shabby terras, waar een 
                          andere beheerder iets moois van zou kunnen maken. Nu 
                          is hier van het meer weinig te zien, klinkt er irritante 
                          muziek en wordt er door een aantal gasten stevig gepaft. 
                          Gelukkig kunnen we er pizza's afhalen, die we mee kunnen 
                          nemen naar het nabijgelegen stadspark, met uitzicht 
                          over het meer op de bergen waar we de afgelopen weken 
                          hebben gefietst.  | 
                     
                      |  | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Meer 
                        van Genève  | 
                     
                      | Zaterdag 
                        6 juli 2019. Per trein naar Düsseldorf | 
                     
                      |  | 
                     
                      | We 
                          boemelen eerst naar Bern en nemen dan een rechtstreekse 
                          Eurocity naar Düsseldorf. Helaas heeft deze trein 
                          geen stiltecoupé en is het erg druk. Dat hadden 
                          we al een beetje voorzien. Daarom hebben we nog een 
                          dag over om thuis te komen, zodat we deze avond heel 
                          relaxed in Düsseldorf kunnen blijven. | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Zondag 
                          7 juli 2019. Fietsen: van Düsseldorf naar Rheinhausen+ trein: van 
                          Rheinhausen naar Leiden
 | 
                     
                      |  | 
                     
                      | Het 
                          is prima fietsweer en we willen niet direct weer in 
                          een trein stappen. We rijden een paar uur over rustige 
                          wegen en paden langs de Rijn, maar merken goed dat dit 
                          de rafelrand van een verstedelijkt en industrieel gebied 
                          is. Het landschap is vaak een rommeltje, met zand- en 
                          grindgroeves en vervallen fabrieksterreinen, daarbuiten 
                          soms weer erg aangeharkt. We krijgen gelijk heimwee 
                          naar de bergen van Savoie en stappen vroeg in de middag 
                          in een trein die in de richting van de Nederlandse grens 
                          rijdt.In Mönchen-Gladbach stappen we over op de boemel 
                          naar Venlo, die zich snel vult met kooptoeristen. Vanaf 
                          Venlo is alles routine. Tegen het eind van de middag 
                          zijn we weer thuis.
 | 
                     
                      |  |