Gefietste routes in de Pyreneeën Our cycle trips in the Pyrenees
 
 
 Pirinexus
 
Olot-Arcachon
 
Perpignan-Toulouse
 
(zie ook www.pirinexus.cat)
(see also www.pirinexus.cat)

 

(wordt later toegevoegd)
(will be added later)
  (wordt later toegevoegd)
(will be added later)
 
Hoogteprofiel Pirinexus Elevation profile Pirinexus
 
dag 1
van
naar
afstand
netto fietstijd
totale klim
gemiddelde stijging
wegdek
verkeers-drukte
06-10-13
Le Boulou
Castello d'Empuries
70 km
5:10 h
745 m
4 %
meestal grind
rustig
day 1
from
to
distance
moving
time
total
ascent
average up-hill gradient
road
surface

traffic intensity

06-10-13
Le Boulou
Castello d'Empuries
70 km
5:10 h
745 m
4 %
mainly gravel
quiet
 
 
Achter wijnvelden lonken de Pyreneeën Pyrenees emerge behind vineyards
Op de amper 400 meter hoge Col de Panissars passeren we een Romeinse grenspost tussen Gallië en Spanje
At the Col de Panissars, less than 400 metres high, we find a Roman border post between Gaul and Spain
Na de Col de Panissars slingeren we omlaag op een hobbelig grindpad met nog drie korte venijnige klimmetjes
Downhill from Col de Panissars is a rough and winding gravel road, including three short but very steep climbs
We picknicken voor een poort tussen de steeneiken. De eigenaar moet wel een fan zijn van Gaudí en Dalí
We have a picknick in front of a gate, surrounded by holm oaks. The owner must be a fan of Gaudí and Dalí
Onder de snelweg bij La Jonquera ontbreekt een fietsbrug. Een geitenpad leidt naar een beek waar we doorheen moeten waden. De Pirinexusgids meldt laconiek: 'Dit is de bescheiden prijs die we moeten betalen om de stad te bereiken via een ontspannen route, ver weg van het gevaar en de herrie van het snelverkeer'. Het alternatief is vanaf de Col de Panissars naar Perthus fietsen en verder over de drukke N11 naar La Jonquera
A cycle bridge is missing under the motorway to La Jonquera. A rough track leads to a small river we have to wade through. The Pirinexus guide puts mildly: 'This is the small price we have to pay to be able to reach the town via a relaxed route which is far removed from the dangers and noises of motorised vehicles'. The alternative is to cycle from the Col de Panissars to Perthus and then follow the busy N11 to La Jonquera.
Op weg naar Capmany genieten we van het uitzicht op een bijna Afrikaans landschap
On the road to Capmany we enjoy the views of a landscape that is almost African
Plassen op de weg verraden dat het al oktober is A flooded road reminds us it is already October
We maken een ommetje via Figueres om het Dalí Theatermuseum te bezoeken
We make a small detour to Figueres to visit the Dalí Theatre-museum
 
dag 2
van
naar
afstand
netto fietstijd
totale klim
gemiddelde stijging
wegdek
verkeers-drukte
07-10-13
Castello d'Empuries
Toroella de Montgrí
45 km
2:57 h
105 m
2 %
meestal grind
rustig
day 2
from
to
distance
moving
time
total
ascent
average up-hill gradient
road
surface

traffic intensity

07-10-13
Castello d'Empuries
Toroella de Montgrí
45 km
2:57 h
105 m
2 %
mostly gravel
quiet
 
 

De natte Aiguamolls met paarden, zilverreigers en flamingo's vormen de Camargue op z'n Catalaans
The Aiguamolls wetlands with horses, egrets and flamingos are the Catalonian version of the Camargue

 
 
Nazomeren op Platja d'Empuries Indian Summer at Platja d'Empuries
 
 
In Empúries treffen we eeuwenoude resten van een Griekse havenstad pal naast een gloednieuw fietspad
In Empúries we find ancient remains of a Greek port next to a brand new cycleway
 
Na de kust volgt een mooi stuk Empordavlakte After the coast we pass a nice part of the Emporda plain
dag 3
van
naar
afstand
netto fietstijd
totale klim
gemiddelde stijging
wegdek
verkeers-drukte
08-10-13
Toroella de Montgrí
Sant Feliu de Guixols
55 km
3:50 h
335 m
3 %
grind + asfalt
meestal rustig
day 3
from
to
distance
moving
time
total
ascent
average up-hill gradient
road
surface

traffic intensity

08-10-13
Toroella de Montgrí
Sant Feliu de Guixols
55 km
3:50 h
335 m
3 %
gravel + tarmac
mostly
quiet
 
 
Toroella de Montgrí is pittoresk tot in de puntjes Toroella de Montgrí is picturesque in every detail
 
Het Castell del Montgrí bezet de zuidelijkste bult van de Pyreneeën
Castell del Montgrí occupies the southernmost bump of the Pyrenees
Solide deuren sieren het vestingplaatsje Pals Solid doors decorate the fortified village of Pals
We volgen smalle paden door de velden We follow narrow tracks through the fields
Platja de Castell is het grootste onbedorven strand van de Costa Brava: alleen voor fietsers en wandelaars
Platja de Castell is the largest unspoilt beach of the Costa Brava: only for cyclists and pedestrians
De stranden van Palamós en Sant Antoni de Calonge zijn een heel ander verhaal
The beaches of Palamós and Sant Antoni de Calonge are a completely different story
 
dag 4
van
naar
afstand
netto fietstijd
totale klim
gemiddelde stijging
wegdek
verkeers-drukte
09-10-13
Sant Feliu de Guixols
Girona
45 km
3:12 h
305 m
2 %
meestal grind
rustig
day 4
from
to
distance
moving
time
total
ascent
average up-hill gradient
road
surface

traffic intensity

09-10-13
Sant Feliu de Guixols
Girona
45 km
3:12 h
303 m
3 %
mostly gravel
quiet
 
 
Hier begint de Ruta del Carrilet, een tot fietspad omgebouwde spoorlijn, van de kust naar de bergen
Here the Ruta del Carrilet begins, a former railway converted to cycle path, from the coast to the mountains
Eucalyptusbomen omzomen het pad Eucalyptus trees fringe the path
Fietsen in de lucht... Bikes in the air...
... en een trein op de grond ... and a train on the ground

Dolen door de smalle straatjes met middeleeuwsehuizen, staren naar de torenhoge kathedraal en dan terecht komen in de hoek van een pleintje met heerlijke tapas en een glas wijn: Girona gaat niet gauw vervelen
Roaming the narrow streets with medieval houses, staring at the towering cathedral and ending up in the corner of a small square with delicious tapas and a glas of wine: Girona never gets boring

 
dag 5
van
naar
afstand
netto fietstijd
totale klim
gemiddelde stijging
wegdek
verkeers-drukte
10-10-13
Girona
Olot
65 km
4:53 h
705 m
2 %
meestal grind
rustig
day 5
from
to
distance
moving
time
total
ascent
average up-hill gradient
road
surface

traffic intensity

10-10-13
Girona
Olot
65 km
4:53 h
705 m
2 %
meestal grind
quiet
 
 
Na Girona gaat de Ruta del Carrilet de Pyreneeën in After Girona the Ruta del Carrilet leads to the Pyrenees
 
Arcades omringen het Plaça Porxada in Amer Arcades surround Plaça Porxada in Amer
Het geklater van Els Gorgs is een ommetje waard The gurgling water of Els Gorgs is worth a small detour
 
dag 6
van
naar
afstand
netto fietstijd
totale klim
gemiddelde stijging
wegdek
verkeers-drukte
11-10-13
Olot
Llanars
45 km
4:15 h
1015 m
4 %
meestal asfalt
meestal rustig
day 6
from
to
distance
moving
time
total
ascent
average up-hill gradient
road
surface

traffic intensity

11-10-13
Olot
Llanars
45 km
4:15 h
1015 m
4 %
meestal asfalt
mostly quiet
 
 
Wolken hangen laag rond de Coll de Coubet en raken bijna de Catalaanse vlag
Low clouds surround the Coll de Coubet and nearly touch the Catalan Flag
Op de Coll de Santigosa priemt de zon door de wolken At the Coll de Santigosa the sun is piercing the clouds
De middeleeuwse brug in Sant Joan de les Abadesses doet nog altijd dienst als robuuste fietsbrug
The medieval bridge of Sant Joan de les Abadesses now serves as a sturdy cycle bridge
Niets mis met de bewegwijzering hier, maar was de Pirinexus niet een fietsroute?
Pirinexus signs are excellent, but are we supposed to cycle here?
 
dag 7
van
naar
afstand
netto fietstijd
totale klim
gemiddelde stijging
wegdek
verkeers-drukte
12-10-13
Llanars
Le Boulou
80 km
5:04 h
705 m
3 %
asfalt
wisselend
day 7
from
to
distance
moving
time
total
ascent
average up-hill gradient
road
surface

traffic intensity

12-10-13
Llanars
Le Boulou
80 km
5:04
705 m
3 %
tarmac
varying
 
 
Camprodon heeft weer een monumentale brug... Camprodon has another monumental bridge...
...en de Santa Cecília in Mollo is een fraai voorbeeld van een Catalaans-romaanse kerk
...and the Santa Cecília in Mollo is a nice example of a Catalan Romanesque church
Na Mollo volgt een prachtklim naar de Coll d`Ares After Mollo we enjoy a great climb to the Coll d'Ares
 
Pirinexus bordjes houden ons letterlijk op de hoogte... Pirinexus signs keep us aware of climbing details...
...maar we doen het voor de uitzichten, niet voor de cijfertjes ...but the fun is in the views, not in the figures
Op de Coll d'Ares herinnert deze steen aan de 100 000 vluchtelingen, die hier in de winter van 1939 de grens overstaken om aan het Franco-regime te ontkomen
At the Coll d'Ares this stone reminds of the 100 000 refugees, that crossed the border here in the winter of 1939 to escape the Franco regime
Tussen Arles-sur-Tech en Amélie-les-Bains is de Pirinexus een voetpad, hermetisch gesloten voor brommers ... én bepakte fietsen
Between Arles-sur-Tech and Amélie-les-Bains a footpath is used by Pirinexus, which is hermetically closed for mopeds ... and loaded bicycles as well
 
 
Na Amélie-les-Bains wordt een oude spoorlijn in beton gegoten
After Amélie-les-Bains a disused railway is being cast in concrete
 
Bij Céret is de fietssnelweg nog niet af, maar maken we graag gebruik van de oude Pont du Diable
Near Céret the cycle highway is still under construction, but here we love to use the old Pont du Diable
Voor meer informatie en gps-tracks van de Pirinexus, zie www.pirinexus.cat/index.php?id=1&idioma=EN
For more information and Pirinexus gps-tracks, see www.pirinexus.cat/index.php?id=1&idioma=EN